Terma har netop sikret sig en ordre på strømforsynings-systemer og testsoftware til de fire første Galileo-satellitter.
Et skulderklap til 60 millioner kroner, som kan vokse til over 300 millioner kroner, når resten af de i alt 30 satellitter skal i luften.
Men ikke kun store, kendte firmaer med årelang erfaring fra branchen skal kunne byde ind på det voksende marked for rumteknologi og -software.
De små skal lære
I Århus har Teknologisk Institut derfor i samarbejde med jyske kommuner og amter sat gang i et vækstgruppe-forløb, hvor små og mellemstore virksomheder skal lære af de garvede kræfter.
– Firmaer, der står på kanten af branchen, har svært ved at kigge ind. Vi skal have gjort dem parate til at byde på ordrer i rumindustrien, siger projektleder Erik Villemoes.
Barriererne kan for eksempel være manglende certificeringer eller for lidt viden om arbejdsgangen i den europæiske rumfartsorganisation, ESA (European Space Agency).
I øjeblikket kan antallet af danske virksomheder, der byder sig til som leverandør til rumprojekterne, tælles på to hænder, og det skal der laves om på.
Stærkt stigende
– Antallet af ESA-projekter er stærkt stigende, og der forventes store afledte markeder af projekterne. Det er her, danske virksomheder skal byde ind, siger Erik Villemoes.
Vækstgruppeforløbet skal strække sig over otte måneder og henvender sig til alle slags virksomheder i Øst- og Nordjylland, men it-firmaer forventes at fylde cirka halvdelen af de 10 pladser.
Foreløbig er det dog mest erfarne rumaktører, der har meldt sig til vækstgruppen, hvor der stadig er ledige pladser.
Firmaerne Innoware og GateHouse har begge solgt software til rumindustrien før, så for dem er målet ikke så meget at lære at begå sig, men at finde nye samarbejds-partnere og skubbe til ruminteressen i Danmark.
– Vi kender godt selv vejen rundt i rumindustrien, men ved at vi går ind og får gjort så mange interesserede i programmerne som muligt, så ser vi en vækstmulighed for dansk industri, siger Niels Buus, administrerende
direktør i GateHouse.
Europa forener kræfterne
Vejen er banet for, at de mange danske frontløbere inden for kommunikations-teknologi kan sætte deres fingeraftryk på de europæiske programmer.
Det sker, efter Danmark i december meldte sig ind i ESA’s kommunikationsprogram, ARTES (Advanced Research in Telecommunications Systems). Det skete efter intens lobbyisme fra blandt andet GateHouse.
– ARTES-programmerne er de største i ESA, og førhen stod vi og kunne ikke være med på programmer, hvor vi ellers var oplagte, sammen med for eksempel Thrane & Thrane. Det er nu bragt på plads, siger Niels Buus.
GateHouse er på blot fire år vokset fra 15 til 75 medarbejdere ved blandt andet at levere software til kommunikationssatellitter og terminalerne, der bruges på jorden.
Læs mere i fredagens tryke udgave af Computerworld.