Svært gennemskuelige regler, indviklede ansøgningsprocedurer og manglende interesse har slået ansøgningstallet på eu-domæner fra danske virksomheder i bund hos Eurid, som varetager registreringen.
Foreløbig har kun lidt over 8.000 danske virksomheder registreret deres varemærke eller navn under eu-domænet – et tal som udgør kun to procent af det samlede danske antal virksomheder.
Den situation får flere domæneudbydere til at frygte, at danske virksomheder vil blive udnyttet af domænehajer, når eu-domænet gives fri.
Hos Dansk Industri tager man dog situationen med ro.
- Man skal huske på, at firmaerne rent faktisk skal have en interesse i et eu-domæne for at købe. 8.000 registrerede danske virksomheder lyder som et fornuftigt tal. Jeg tror ikke, at vi når 16.000, siger Henning Mortensen.
Dansk Industri har tidligere oplyst medlemmerne om anden fase i domæne-kapløbet - den såkaldte Sunrise 2.
Og skulle der findes virksomheder, som har sovet i timen, så er det naturligvis bare med at komme i gang, siger Henning Mortensen.
Tallene fra Eurid viser, at det også går sløvt med registreringen i andre lande. Eksempelvis har kun 82.000 tyske virksomheder og godt 30.000 franske firmaer registreret deres interesser for et eu-domæne.
I Danmark har lidt flere end 8000 virksomheder registret et eu-domæne.
- De danske firmaer undervurderer risikoen for at blive udnyttet, siger Torbjørn Flensted, der er kommunikationschef hos domæneudbyderen DomainDirect.
- Når samarbejdspartnere eller potentielle kunder tror, at de besøger din virksomhed på nettet, men i stedet bliver ledt ind på konkurrentens hjemmeside eller for eksempel en side med porno, så har vi en kritisk situation, som kunne være undgået, siger han.