Dansk Industri og Dansk Handel & Service advarer mod Erhvervs- og Selskabsstyrelsens planer om at tvinge danske virksomheder ind på Virk.dk for derved at øge tilslutningen til portalen.
Dermed er der lagt op til splid mellem styrelsen og to af Virk.dk's største fortalere, der repræsenterer de virksomheder, som portalen er skabt til at betjene.
Meget kedelig fremgangsmåde
– Tvang anser vi for at være en meget kedelig fremgangsmåde, der er helt forkert. Når virksomhederne skal ændre sagsgange og lære at bruge Virk.dk, koster det ressourcer for dem, siger it-politisk konsulent i Dansk Handel & Service Christian Ohm.
Han efterlyser, at virksomhederne i større omfang bliver inddraget i udviklingen af Virk.dk.
Han er bekymret for, at virksomhederne får besvær og ekstraudgifter, fordi portalens automatiserede løsninger til indberetninger endnu ikke er færdigudviklede.
Vil lette byrderne
I forrige uge kunne Computerworld berette, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i interne papirer arbejder med tanken om at pumpe brugertallet på Virk.dk i vejret, inden portalens fremtidige offentlige støtte skal diskuteres med Finansministeriet til marts.
I papirerne lægger styrelsen op til, at antallet af indberetninger via portalen kan øges ved, at der lukkes for alle andre muligheder for digital indberetning – en manøvre, der vil tvinge virksomhederne ind på Virk.dk.
For nylig høstede Virk.dk anerkendelse for indberetningsløsningen for sygedagpenge, der gav konkrete og dokumenterbare besparelser.
Og flere af den slags løsninger er helt nødvendige, før man kan diskutere tvang, mener Dansk Industri.
– Det bør handle om, hvordan man får lettet byrderne for erhvervslivet. Første lektie er derfor at lære, at digital forvaltning handler om meget mere end bare at sætte strøm til papiret, siger konsulent i Dansk Industri Sune Jensen.