Det amerikanske IP-telefonifirma Vonage har længe været i kikkerten som næste store børsintroduktion i USA.
Selskabet har med massiv markedsføring været med til at åbne for det amerikanske marked for IP-telefoni til private, men selskabet har ondt i økonomien og presses fra flere sider.
Vonage håber at kunne hente godt 1,5 milliarder kroner ved en børsnotering, skriver nyhedsbureauet Reuters.
Massive beløb på markedsføring
Det skal dog ses i perspektiv med, at selskabet i de første tre måneder af 2005 tabte knap 1,2 milliarder ud af en omsætning på 1,1 milliard kroner.
Selskabet brugte i samme periode et tilsvarende beløb på markedsføring, skriver Reuters.
- For at øge vores omsætning og bevidstheden om vores produkt, har vi valgt at bruge et betydeligt beløb på markedsføring, oplyser selskabet til Reuters.
Vonage har dog udsigt til alvorlig konkurrence fra flere sider, selvom selskabet har fået 1,4 millioner kunder.
Konkurrerer om IP
De to store teleselskaber AT&T og Verizon har begge lanceret IP-telefoni-produkter. Det samme har USA's største kabeltv-udbyder Comcast, der også er blandt landets største internetudbydere.
Samtidig er internetfirmaer som eBay med Skype under vingerne samt Google og Yahoo også interesserede i markedet for IP-telefoni til private.
Vonage har desuden måtte slås med myndighederne om et krav til garanti for opkald til alarmcentralen.
Aktieanalytikerne er dog mest bekymrede for, om selskabets enorme markedsføringsbudget vil bære frugt.
- Det er tydeligt, at Vonage bruger mange penge på at skaffe kunder. Jeg er skeptisk over for, om det er en effektiv forretningsmodel i det lange løb, siger teleanalytiker Christopher King fra Stifel Nicolaus til Reuters.