Firmaer vil fremover være nødt til at betale digital porto for hver eneste e-mail, hvis de vil være sikre på, at de når frem til brugerne hos de amerikanske it-firmaer Yahoo og AOL.
Det skriver New York Times.
De to firmaer vil indføre en digital porto på mellem cirka to og seks øre per e-mail. Til gengæld vil e-mailsene gå direkte i brugernes indbakke uden at skulle forbi de normale spamfiltre først.
Firmaer betaler altså for at have sikkerhed for, at afsendte e-mails rent faktisk også når frem.
Afsenderne skal love kun at sende e-mails, som modtagerne er gået med til at tage imod, og Yahoo og AOL håber dermed, at betalingen også kan bremse for mængden af spam.
Samtidig står de to it-giganter til at tjene adskillige millioner hvert år i indtægter fra den digitale porto.
Det bliver stadig muligt at sende e-mails uden at betale, men de ikke vil få den samme særbehandling som e-mails, der betales for.
Det er firmaet Goodmail Systems, som får ansvaret for at indsamle den digitale porto og samtidig sikre afsenderens identitet.
Beskeder, der betales for, vil i AOL-brugernes indbakker optræde med beskeden "AOL Certified E-Mail".