Google opruster nu den internationale kamp mod hjemmesider, som går over grænsen i et forsøg på at få en god placering blandt søgeresultaterne i verdens mest udbredte søgemaskine.
Bilfabrikanten BMW har netop fået sine tyske sider sortlistet hos Google, og om få dage ryger it-producenten Ricoh samme vej.
Det oplyser Google-medarbejderen Matt Cutts på sin weblog.
Dermed lider både BMW og Ricoc samme skæbne som hotelkæden SAS Radisson tidligere har oplevet i Norden, hvor selskabets hjemmeside blev sortlistet hos Google efter en konkret anmeldelse fra et norsk medie.
Fokus på webspam
Ifølge Matt Cutts vil Google nu selv sætte yderligere fokus på webspam, som findes på andre sprog end engelsk.
I det konkrete tilfælde har BMW og Ricoh oprettet et hav af sider fyldt med nøgleord, som brugere kunne tænkes at søge efter. Hvis brugeren lander på en af siderne, bliver han dog automatisk sendt videre til hovedsiden ved hjælp af script-sproget JavaScript.
- Jeg har ingen tålmodighed med nøgleord-fyldte doorway-sider, der laver JavaScript-redirects, uanset sproget. Sådanne sider giver meget lidt værdi til brugeren, skriver Matt Cutts på sin weblog.
Derfor har Google givet BMW en pagerank på 0. Det er den værdi, der er med til at bestemme, hvor god en placering en hjemmeside får i søgeresultaterne.
Det danske it-firma Netpointers, som laver netop den slags sider, har tidligere over for Computerworld forsvaret sig med, at der er tale om såkaldte informationssider, og at firmaet aldrig har fået en side sortlistet.
Relevante link