Mobilbrugerne skal være på vagt, hvis de er jagt efter det billigste mobilabonnement og alene fokuserer på minutprisen.
Flere mobilselskaber har nemlig fundet andre måder at tjene penge på for at presse minutprisen i bund, og det kan i sidste ende bliver en dyr fornøjelse, konstaterer IT- og Telestyrelsen i sin seneste prispjece.
Afregning per minut i stedet for per sekund betyder, at kunderne betaler for et minut, selvom der kun ringes i 10 sekunder.
Blandt andet selskaberne M1 og Mobivic benytter sig af den prisstruktur.
- De fleste takserer stadig per sekund, men det er en tendens på det seneste, hvor vi har set et par eksempler. Vi gør opmærksom på det, for vi kan se, at det er mere end et enkeltstående eksempel, fortæller kontorchef Morten Ellegaard fra IT- og Telestyrelsen.
Raser mod konkurrenter
De nye abonnementer fik onsdag mobilselskabet Mtel.dk til at udsende en pressemeddelelse, hvor selskabet raser over konkurrenternes prissætning og kalder det for telefonfis.
De reelle priser kaldes her for groteske og langt fra det niveau, selskaberne kommunikerer i deres markedsføring.
Hos det relativt nystartede mobilselskab Mobivic mener administrerende direktør Bobby Elahi dog, at man er nødt til at afregne per påbegyndt minut, fordi man ellers ikke kan have konkurrencedygtige priser.
- Det er en nødvendighed, at man skal afregne per minut i dag, når man som nystartet skal etablere sig. De store selskaber indgår aftaler, så det er umuligt at konkurrere på markedsvilkår, så vi er nødt til at afregne per minut for at konkurrere, siger han.
Mobivic benytter sig af Sonofons mobilnetværk, og Bobby Elahi påpeger, at selskabet til gengæld har de laveste priser, hvad angår udlandsopkald, SMS-priser og opkaldsafgifter.
Ifølge den seneste prispjece fra IT- og Telestyrelsen er mobilselskaberne Unotel, Mtel og Sonofon de billigste, afhængig af hvor meget mobiltelefonen bruges og om den er et supplement til eller erstatning for fastnettelefonen.
Relevante link