Pengene vælter ind til internetmedierne i Danmark, hvor det samlede annoncesalg ifølge Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM) rundede en milliard kroner i 2005.
Det oplyser foreningen i en pressemeddelelse.
Selv registrerede FDIM en markedsomsætning på 392 millioner kroner. Hertil kommer jobannoncer for næsten 220 milliarder kroner og søgeordsannoncer, som FDIM ikke har noget tal for.
- Vi skønner markedet til at have rundet en milliard kroner i 2005. Vores estimat dækker al internetannoncering, herunder også søgeordsannoncering, der - specielt på grund af Google - er vokset eksplosivt i det forgangne år, udtaler Christian Peytz, formand for FDIM.
Markedsomsætningen på 392 millioner kroner er en stigning på 100 millioner kroner i forhold til sidste år.
Væksten var i 2005 med til at give prisstigninger på 20 procent på internetannoncer, og Christian Peytz forudsiger, at priserne vil blive endnu højere i 2006.
Offentliggørelsen af tallene kommer forud for, at branchen torsdag aften fejrer sig selv ved arrangementet DIA 06, hvor 500 branchefolk mødes i Store Vega i København.
Her kårer FDIM blandt andet årets bedste internetkampagner.