Det behøves ikke at koste en herregård at systematisere kundekontakterne med CRM.
Med priser ned til 50 kroner om måneden per bruger tager det lille danske firma b2bCRM kampen op mod mægtige udenlandske konkurrenter inden for hosted CRM.
– Vi er inspireret af Salesforce, som er et udmærket system, men som næsten kan for meget. Vi syntes, at der var behov for en løsning, der er svine-simpel, så at sige, lyder det fra Jørgen Rode, direktør og partner i b2bCRM.
En ottende-del af prisen
Amerikanske Salesforce har haft stor succes med at tilbyde CRM-løsninger via nettet, der er billigere end de traditionelle løsninger fra Siebel og SuperOffice.
Men b2bCRM underbyder med priser, der er otte gange lavere end hos Salesforce.
Siden lanceringen i november selskabet fået godt 30 kunder og 300 brugere.
Målet var tusind brugere i løbet af 2006, men fortsætter den nuværende vækst, bliver det tal rundet allerede inden sommerferien, vurderer Jørgen Rode.
Afløser excel-ark
Firmaets hidtil største kunde er BDO ScanRevision, der er Danmarks femtestørste revisionsfirma med i alt 750 medarbejdere.
Her er man i disse dage ved at tage et CRM-system i brug for første gang.
– Løsningen passede til det stadie, vi er på nu. Vi havde brug for at komme hurtigt i gang med noget, der var enkelt og billigt, og få os nogle erfaringer, siger Ole Jensen, salgs- og markedsføringsmanager hos BDO ScanRevision.
I mange år har reviserne hos BDO klaret CRM-opgaverne med excel-ark og lignende, men da salgsindsatsen sidste år blev skruet voldsomt op, blev antallet af kontakter med potentielle kunder så stort, at det var nødvendigt med en dedikeret CRM-løsning.
– Samtidig sidder de medarbejdere, der bearbejder ikke-kunder, fordelt i vores 27 kontorer landet rundt, så der var behov for at kunne koordinere indsatsen, siger Ole Jensen.
Klar til eksport
Hos b2bCRM, der har tre medarbejdere, er ambitionerne store.
Med tiden skal hele verden indtages, og med hostede løsninger, også kendt som ASP, er behovet for installation og løbende opdateringer elimineret.
– ASP-løsninger åbner op for fantastiske muligheder, for det er hurtigt og nemt at sælge til hele verden. Det eneste, kunden har brug for, er et link og et brugernavn, siger Jørgen Rode.
Han har indtil videre fået et par kunder i Sverige og Norge og forhandler lige nu med et engelsk it-konsulenthus, der vil tage produktet med i dets portefølje.
Kimen til b2bCRM's produkter blev lagt, da moderselskabet Teamlink for nogle år tilbage udviklede en lille applikation til deling af information mellem firmaets medarbejdere.
Siden besluttede Teamlink at videreudvikle det til et salgbart produkt, der i november 2005 blev lagt over i datterselskabet b2bCRM.