Lynudvikling af computerspil stod på dagsordenen, da omkring 40 spiludviklere fra primært Danmark i weekenden mødtes til arrangementet Nordic Game Jam på IT-Universitetet i København.
Blandt de deltagende var professionelle spiludviklere fra Danmarks største spilfirmaer IO Interactive og Deadline Games, men det var studerende fra ITU, som løb med den endelige sejr.
Bag arrangementet stod netværksorganisationen Diginet Øresund sammen med foreningen IGDA og spilfirmaet Over The Edge.
Dansk udviklingsværktøj
Over The Edge havde stillet sit udviklingsværktøj Unity til rådighed, så deltagerne hurtigt kunne skabe fungerende prototyper på 3D-spil.
- Det var meget forskelligt, hvad folk nåede, men ud af otte spil var der rent faktisk otte sjove spil. De fungerede alle sammen, fortæller administrerende direktør David Helgason.
Formålet med Nordic Game Jam var først og fremmest at styrke netværket blandt spiludviklere i Øresundsregionen.
Men samtidig skulle det også sætte fokus på de centrale elementer i spiludviklingen i en tid, hvor udviklingen af et spil i topklasse - også betegnet AAA - nemt løber op i flere år og et samlet budget på over 50 millioner kroner.
- Det er vigtigt at holde fast i det kreative element. Det kan godt være, at det bliver til kæmpe projekter, men det startede med nogle kreative mennesker med sjove talenter. Nogle af spillene bliver så til AAA-spil, mens andre bliver til mobilspil, siger David Helgason.
Til arrangementet var der flest programmører, nogle grafikere og en enkelt lydmand.
Nyt arrangement
Allerede nu er der dog planer om et nyt arrangement. Det fortæller Gorm Lai, som er med til at organisere den danske afdeling af IGDA, en international forening for spiludviklere.
- Vi har gjort det for at stimulere spiludviklingen i området, så det har handlet om at få folk til at mødes. Det er ikke, fordi man søger nyt job, men det kan være sjovt at møde helt andre mennesker, siger Gorm Lai, der til daglig er programmør hos Deadline Games.
Også DR var med til arrangementet, da public service-stationen hele tiden overvejer sin strategi for spil på nettet. DR overvejer nu at lægge finpudsede udgaver af de otte spil på sin hjemmeside.
Christian Badse fra DR var ligeledes med i et dommerpanel, der kårede spillet Pen And Paper til arrangementets bedste.
Centralt i spillet er et viskelæder, som den ene spiller bruger til at viske brikker ud med, mens den anden spiller forsøger at guide dem på plads.
Spillet blev skabt af de studerende Bo Jensen, Thorvald Kingbo, Simon Larsen og Frank Wisnes.