Opkøbet af 180 trådløse opkoblingspunkter, også kaldet hotspots, fra det danske selskab Yes I Hotspot skal styrke Telia i kampen mod TDC om trådløs bredbåndsadgang.
Telia har en 3G-licens, men har endnu ikke åbnet kommercielt for nettet. I stedet har Telia lanceret mobilteknologien Edge, der gør det muligt at overføre data hurtigere via de nuværende GSM-mobilnet.
Med købet af Yes I Hotspot får Telia adskillige tusinde kunder og 180 hotspots, der er opstillet hos blandt andet Fona, 7-Eleven, cafeer og hoteller.
Flere tusinde kunder
Telias administrerende direktør, Jesper Brøckner, siger meget klart, at det handler om at udfordre TDC, som har adskillige hundrede hotspots og sidste år åbnede for sit 3G-netværk.
- Vi vil styrke vores position som udbyder af trådløse net og bredbåndsadgang via mobilnettet. Vi har Edge, og nu ønsker vi at skabe en mere solid platform, siger han.
Teliasonera har nu i alt 1.100 hotspots i hele Norden.
Telia ønsker hverken at oplyse købsprisen eller hvor mange kunder, selskabet overtager. Administrerende direktør Christian Marstrander fra Yes I Hotspot fortalte dog til Computerworld i 2004, at selskabet havde 5.600 abonnenter.
For Telia handler det om at styrke den trådløse adgang for kunder på farten, mens selskabet lurepasser på 3G, hvor Telia ellers har en licens.
Teleselskabet har i Danmark valgt i stedet at satse på Edge, som er langsommere end 3G, men til gengæld dækker hele landet.
- Indtil videre synes vi, at Edge og hotspots er en stærk kombination, når man arbejder med trådløse bredbåndsforbindelser. Vi mener ikke, at nogle teknologier er andre overlegne, men at det handler om at finde den rette kombination, siger Jesper Brøckner.
Klar med UMA
Selskabet er således også klar med teknologien UMA i første halvår. UMA understøttes af specielle mobiltelefoner, som automatisk skifter til IP-telefoni via trådløse netværk, også kaldet Wi-Fi, i hjemmet, mens Telias mobilnet bruges uden for hjemmet.
Telias køb af aktiviteterne betyder, at der ikke er meget tilbage i Yes I Hotspot, som ellers havde store nordiske ambitioner.
Administrerende direktør Christian Marstrander fortæller, at selskabet havde seks ansatte, som nu står uden job. Umiddelbart er der ikke nye planer for selskabet.
- Vi kan ikke starte et nyt hotspot-selskab, det siger selv. Men det er muligt, at vi gør noget andet, fortæller han.
Selskabet ejes af private investorer.
Selv har Christian Marstrander dog nok at se til. Han har siden december stået i spidsen for musikportalen Prefueled, som er finansieret af Fona og en række private investorer.