At lægge sig ud med nogle af verdens bedst trænede elitesoldater for at skaffe et par ekstra klik til en webside, må siges at være modigt, måske ligefrem dumdristigt.
Det er ikke mindre, hvad Thomas Paludan har valgt at gøre ved at købe adresserne jaegerkorpset.dk og jægerkorpset.dk og sende besøgende videre til tilbudsguiden.dk. Piraten har fornuftigt nok valgt at være anonym i DK-Hostmasters database.
Sagen var på dagsordenen ved det seneste møde i Klagenævnet for Domænenavne, og her blev den ordnet uden brug af natkikkerter eller automatvåben.
Domænepiraten blev dømt til at aflevere domænet til Jægerkorpset inden for fire uger.
Mindre hemmelighedskræmmeri
Domænerne har været på Thomas Paludans hænder siden 2003, men det var først i 2005, at Jægerkorpset gik i aktion.
Det skyldtes, at Jægerkorpset indtil for nyligt har levet et meget stille liv på nettet.
– Vi besluttede, at vi skulle gå mere ud offentligt med information om Jægerkorpset og vores aktiviteter. Både så skatteyderne kan se, hvordan deres penge bliver brugt, og så vi kan få fat i flere aspiranter, siger oberstløjtnant Henrik Friis, chef for Jægerkorpset.
En ny webside var blandt initiativerne, der afløste en regel gennem mange år om aldrig at fortælle offentligheden om specialenhedens gøren og laden.
En søgning på Jægerkorpset i Google viser, at elitesoldaterne er populære, men ikke har gjort meget ud af at søgemaskineoptimere deres websider. Der er 25.600 hits, heriblandt mange fansider, men den officielle side for Jægerkorpset kommer først på side to.
Blandt de mange fansider, som private har lavet for Jægerkorpset, findes jaegerkorpset.ninja.dk.
Relevante links