Verdens andenstørste distributør af mobiltelefoner og tilbehør, Dangaard Telecom i Padborg, buldrer fortsat frem.
– Vi vil være verdens største, og der er ikke langt op til nummer et. Hvis vi fortsætter med at vokse med denne fart, overhaler vi ham på et år eller to, siger administrerende direktør Steen F. Pedersen.
Seneste årsregnskab, der netop er blevet offentliggjort, viser en omsætning, der voksede med en femtedel til 11,5 milliarder kroner, mens overskuddet blev på 134 millioner kroner.
Afrika bobler
Nu skal væksten fortsætte uden for Vesteuropas grænser.
I løbet af 2005 er Dangaard rykket ind i Polen og Dubai for at etablere brohoveder til nye lovende markeder i Østeuropa, Indien og Afrika.
– Afrika er begyndt at boble. Det vil ikke vokse så hurtigt som Kina og Indien, men vi tror på, at Centralafrika i løbet af to år vil blive et kolossalt spændende marked. Mobiltelefoni vil snart erstatte fastnet fuldstændigt, siger Steen F. Pedersen.
Derefter hedder næste skridt i det globale erobringstogt Asien, hvor Dangaard er gået på jagt efter det rigtige sted at etablere sig. Men selvom Kina er et vigtigt marked, har Dangaard foreløbigt valgt at holde sig helt uden for Folkerepublikken.
– Der er store muligheder i Kina, men det er for vanskeligt inden for vores område. Landet er stadig meget lukket, og det kræver kolossal støtte fra lokale spillere at få succes, siger direktøren.
Telefonerne stiller større krav
Selvom 2005 i høj grad har handlet om at få godt fat på markedet uden for Vesteuropa, voksede Dangaard også på lokalmarkedet, selvom det efterhånden er godt mættet.
Hemmeligheden har været stigende krav til mobildistributørerne, i takt med at telefonerne bliver mere avancerede, lyder det fra Dangaard.
Overgangen til PDA'er og smartphones betyder nemlig, at det er nødvendigt at råde over en række ingeniører, der kan tilpasse og certificere telefonerne til hvert enkelt mobilnet.
– Derfor er det blevet svært for de små spillere på markedet. Vi har den klare fordel, at vi har en stor, international organisation, forklarer Steen F. Pedersen.
Dangard har knap tusind medarbejdere i 14 lande – heraf 300 i Danmark – men der er dog langt op til monopollignende tilstande. Firmaet sidder på to procent af verdensmarkedet, hvor der årligt sælges op mod 800 millioner mobiltelefoner.
I de fleste europæiske lande har Dangaard en markedsandel omkring 15 procent, mens syv ud at ti mobiltelefoner solgt i Danmark er leveret af firmaet.