Mens væksten har været noget mager i Danmark på CRM-markedet, står det anderledes til i USA, hvor væksten er til at føle på.
Det skyldes ikke mindst de hostede CRM-løsninger, der også herhjemme er et af de områder, hvor der er godt gang i vækstbarometeret.
– Der er en del amerikanske virksomheder, som er i færd med at etablere sig i Europa og i Danmark med lokale sprogversioner, callcentre og salgskontorer, siger analytiker, Bo Lykkegaard fra IDC.
Får nye kunder ind
Væksten drives af, at det typisk er nye kunder virksomhederne får fat i.
Der er typisk tale om små og mellemstore virksomheder, der ikke tidligere har haft mod på at kaste sig ud i at implementere en CRM-løsning.
Det kan også være virksomheder, der har flirtet med en CRM. De har måske haft en contact-manager eller et kontaktstyrings værktøj i et lille arkiv, men de har ikke bundet det sammen med services.
Leje-model
Ideen om at kunne leje en hosted CRM-løsning er interessant for mindre og måske spredte virksomheder.
– Hvis en virksomhed har mange samarbejdspartnere eller enkelte ansatte i udlandet, er det nemt at rulle sådan en løsning ud. Man har øjeblikkelig adgang til, hvad der bliver lavet, fordi det foregår på den samme server og på det lokale sprog, siger Bo Lykkeaard.
Han peger også på, at virksomheder der er i færd med at ekspandere kan drage nytte af en løsning, der kan lejes.
Kan nemt skrue op og ned
Afhængigt af hvordan virksomheden udvikler sig, kan man enten øge eller mindske det antal medarbejdere der skal have adgang til systemet.
– Hvis et eventyr nu ikke har en lykkelig slutning, kan de enkelte brugere bare kobles af, og udgiften forsvinder med det samme.
Andre vækstområder
Mobile løsninger er også et segment, hvor det er gået fremad.
Ifølge Bo Lykkeaard er det utroligt vigtigt at CRM-systemet skal kunne tale med de mobile enheder, man har i firmaet, som PDA'er og bærbare computere. Og det gælder både inden for salg og services.
I arbejdet med kunder er der ofte et hav af dokumenter involveret, og det er naturligvis vigtigt, at de kan findes på tværs af forskellige kanaler.
Det kræver kategorisering og systematisering af de forskellige dokumenter. At eksempelvis noget så simpelt som et dokument, der er oprettet i Word, havner i CRM-systemet. At man overvejer en kombination af dokumenthåndtering og CRM.