Det var så som så med pralerierne fra CRM-markedet efter første halvår af 2005, for væksten var på kun to procent.
Markedet synes at have fået ny luft, men det bliver ikke nødvendigvis de store markedsledere som Microsoft, Siebel, Oracle og SAP, der kommer til at løbe med gevinsten.
De nye børn i karreen tager også for sig af retterne.
– CRM-markedet har været domineret af nogle store aktører, som har de store indtægter på licenser og vedligeholdelses aftaler. Og det lægger en dyne på markedet, når de ikke har den store vækst, siger analytiker Bo Lykkegaard fra IDC.
Investeringerne fordøjes
Ifølge rapporten "IT i Praksis 2005" investerede de 500 største danske virksomheder i nærheden af 1,1 milliard kroner i CRM-systemer sidste år.
– Et af problemerne med CRM er, at systemerne er så komplekse at implementere. Det tager lang tid at rulle dem ud og få dem konfigureret til virksomheden. Dem der skal bruge systemet bruger det ikke, siger Bo Lykkegaard.
Han mener, at det er medvirkende til, at virksomhederne fortsat tygger på og fordøjer deres CRM-investeringer.
Under dynen har der været lommer og nicher, hvor der er sket en vækst, og det er blandt andet den, som Bo Lykkegaard forventer vil fortsætte med at præge markedet i 2006.
CRM online
Branchespecifikke løsninger vil vinde frem ifølge Bo Lykkegaard. Det kunne være inden for detailbranchen eller i den finansielle sektor.
– Det handler om, at der kun bliver sat et meget lille fodaftryk i it-afdelingen og i virksomheden. Løsningen skal kunne passe sig selv og lægges på den server, man allerede har stående. Det skal ikke kræve en kæmpe udvidelse af it-infrastruktur, siger han.