Google var verdens mest indflydelsesrige varemærke i 2005, viser en ny analyse fra Brandchannel.com.
Dermed slog Google brand-rivalen Apple af pinden for anden gang siden årtusindskiftet.
Siden årtusindskiftet har Apple vundet titlen som det mest indflydelsesrige varemærke to gange, nemlig i 2001 og 2004. Resten af årene er Google rendt med den prestigefyldte titel.
[b]
Med til at bringe Google tilbage i front har været nye produkter som Google Earth, Google Mini, søgefunktion på skrivebordet samt ikke mindst selskabets meget succesrige børsnotering.
Chedredaktør for Brandchannel.com, Robin Rusch, mener da også, at Google Earth er blandt de fedeste ting, nettet har bragt ud til folk, siden pornoen.
På tredjepladsen over topbrands kommer dansk-udviklede Skype Technologies, der dermed distancerer sin nye ejer eBay markant. Net-auktionen kommer ind på en niendeplads.
På fjerdepladsen kommer det højest placerede ikke-internet selskab, nemlig den amerikanske kaffekæde Starbucks. Femtepladsen går til svenske Ikea.
I Europa blev det mest indflydelsesrige brand den finske mobilproducent Nokia.
Undersøgelsen er foretaget med deltagelse af 2.500 mennesker i 99 lande.