Når andre skal vurdere skoler og universiteters websider, peger tommelfingeren nedad.
Men når lederne af institutionerne bliver spurgt om deres it-strategi og om, hvor gode deres medarbejdere er til at bruge it, er svaret meget positivt.
Dette paradoks undrer professor Kim Viborg Andersen fra Center for Informatik på Copenhagen Business School. Han står bag en ny undersøgelse, hvor 700 ledere fra undervisningsverden er blevet spurgt.
– Jeg havde forventet et mere mudret svar. Ikke et, der er så entydigt positivt. Tilbagemeldingen fra skolerne er, at her står det rigtigt godt til, siger han.
Fem år som nummer sjok
I fem år i træk har websider fra undervisningssektoren nemlig ligget i bund i Bedst på Nettet-konkurrencen, hvor offentlige websider vurderes af både brugere og et dommerpanel.
Hvordan det hænger sammen med skoleledernes egen meget positive vurdering af it-evnerne på skolen, vil Kim Viborg Andersen nu gerne undersøge nærmere.
– Hvis lederne har ret i, at it-kompetencerne på skolerne er helt i top, så må vi se på, hvordan det kan udnyttes, så det giver bedre resultater. Hvis de omvendt tager fejl, så er spørgsmålet, hvorfor de har en forkert vurdering af kompetencerne, siger Kim Viborg Andersen.
Lang vej igen
Under alle omstændigheder mener Kim Viborg Andersen, at skolerne kan gøre deres websider bedre.
– Vi har ikke direkte undersøgt, hvor gode skolerne er til at bruge it. Men der er jo mange anekdoter om det, og der er langt mellem succeshistorierne, siger Kim Viborg Andersen.
Han peger på områder som indberetning af karakterer over nettet og adgang til online-undervisningsmateriale. Men også funktioner som chat, fildeling og videokonferencer kunne med held bruges på en skoles webside, mener professoren.
– Der er lang vej igen. Uddannelsestederne bevæger sig ikke ligefrem på et plan, der gør sig i en global konkurrence, mener Kim Viborg Andersen.
Ingen penge til lækre websider
Skoleinspektør Ole Corneliussen, medlem af Dansk Skolelederforenings Landsbestyrelse, er enig i, at mange folkeskolers websider ikke er i verdensklasse.
Han mener dog, at det hænger med sammen med en klemt økonomi end it-kompetencerne på skolerne.
– Der er de færreste skoler, der har fået professionel hjælp til en webside, sammenlignet med de fleste andre offentlige institutioner eller firmaer. En skoleleder kan ikke lige sætte 100.000 kroner af til en hjemmeside, siger Ole Corneliussen.
Løsningen kunne være, at kommunerne udviklede løsninger til alle skolerne samlet, foreslår han.
Ole Corneliussen har gennem arbejdet i Skolelederforeningen været med til at give KMD input omkring software til skoler.
Derfor ved han, hvor mange muligheder der er for at bruge it bedre i skolerne. Og der er forbedringer på vej til skolernes websider, vurderer han.
– Det er ikke så udbredt endnu, men snart vil vi se mange skoler med forældre-intranet på deres hjemmeside. Det skal bruges til at forbedre dialogen mellem skole og hjem, forklarer skoleinspektøren.