Der oprustes hos Danske Bank, mens Bankernes EDB Central (BEC) lukker ned for mobil-selvbetjening.
I weekenden nedlagde BEC - der leverer it-løsninger til en lang række mindre danske banker og har en halv million tilmeldte bankkunder til selvbetjenings-tjenester som netbank - sine WAP-tjenester, fordi kun ganske få brugte dem – under 10 kunder om dagen.
Imens arbejder Danske Bank, der her i landet har førertrøjen i mobil-banking, på at udvide mulighederne og give flere kunder adgang til selvbetjening på 3G-mobiltelefoner.
I øjeblikket kræver det et abonnement hos teleselskabet 3, hvis en kunde vil have adgang til alle mulighederne i Danske Banks mobile tjenester.
– Tjenesten skal tilpasses rent teknisk til hvert mobiltelefonselskab, men i løbet af 2006 vil vi have fundamentet klar for vores mobile tjenester hos alle de store mobiltelefonselskaber i Danmark, siger Peter Rørsgaard, afdelingsdirektør i Danske Bank.
SMS, WAP og UMTS
Der er tre niveauer i Danske Banks Mobilbank.
Ved hjælp af en 3G-telefon og en stak engangskoder er det muligt at betale regninger og overføre penge til vennerne over mobilen. Det sker via UMTS-mobilnettet - også kendt som 3G-nettet.
Er det WAP, der bruges, begrænses mulighederne. Så er det kun overførsler mellem egne konti, der er tilladt, samt handel med aktier.
Via SMS kan en kunde få oplysninger om saldoen og den seneste trafik på kontoen.
3G-tjenesten er bankens stolthed. Den har kørt i samarbejde med teleselskabet 3 i et års tid.
– Det er mit indtryk, at vi er den eneste bank i Danmark, der kan dette her, siger Peter Rørsgaard.
Til hardcore-selvbetjenere
Banken ønsker ikke at oplyse, hvor mange brugere, tjenesterne har, men antallet stiger måned for måned.
– Mobilbank er virkelig godt til forespørgsler på for eksempel saldo, og til hardcore-selvbetjenere i investeringsverdenen. Og det er især den yngre del af målgruppen, der har taget det til sig, siger Peter Rørsgaard.
Han forventer dog ikke, at mobil-banking vil være en alvorlig konkurrent til netbank inden for de første par år.
– Der er en stor gruppe, der vil være mest tryg ved netbank. For dem vil vores mobilbank være et supplement. Men vi forventer, at nogle yngre kunder fremover vil have mobilbank som deres primære kanal, siger Peter Rørsgaard.
Når 3G-tjenesterne er blevet rullet ud til resten af de store teleselskaber, sendes WAP-delen på pension.
– Vi vil ikke bruge flere kræfter på WAP, når vi er kommet på omgangshøjde med UMTS (3G, red.) og kan tilbyde det gennem samtlige mobiltelefonselskaber, siger Peter Rørsgaard.
Det næste store
Ifølge teleanalytiker John Strand, Strand Consult, vil der komme stor fokus på mobile tjenester til bankkunder.
– De fleste banker i verden mener, at mobil banking bliver det næste store og satser på det, siger han.
Og lokkemaden for bankerne er muligheden for flere nedskæringer i personalet.
– Nu har de set, hvordan mange af kunderne selv ordner deres banksager med netbank, så bankerne kan nedlægge afdelinger og spare penge. Det vil også ske med mobil-banking, siger John Strand.
Samtidig vil kunderne begynde at forvente, at bankerne tilbyder denne service, mener han.
– Jeg tror, at alle banker vil have mobil-banking ikke alt for langt tid ude i fremtiden, siger John Strand.