Salget af fladskærme er med at sende milliarder på bundlinjen hos både koreanske Samsung og joint venture-selskabet LG Philips.
Samsungs overskud steg i det seneste kvartal med 40 procent, mens overskuddet hos LG Philips blev nidoblet til to milliarder kroner.
Hos Samsung var også julesalget af mobiltelefoner og hukommelse til Apples musikafspiller iPod med til at øge indtjeningen.
Den stigende efterspørgsel efter fladskærme kommer, mens selskaberne investerer voldsomt i ny produktion og er i gang med et skifte fra sjette til syvende generation af fabrikker, der kan producere større skærme med bedre kvalitet.
Samtidig er selskaberne i gang med at bygge ottende generation af fabrikker.
Det er specielt fladskærme til stuen, som trækker markedet og får Samsung til at tale om mangel helt ind i andet kvartal.
Konkurrencen er dog benhård, selvom efterspørgslen vokser, hvilket også har sat sit tydelige spor på de danske firmaer, der har involveret sig i branchen.
Fladskærmsproducenten Orion gik i betalingsstandsning sidste år, og senest har Kiss Technology efter salget til Cisco droppet sin satsning på fladskærme.