Ventureselskabet Olicom har fyret Søren Sørensen som administrerende direktør for spilfirmaet ITE og i stedet indsat Steen Lohse, tidligere salgsdirektør for Olicom.
- Vi ønsker at fokusere mere på salgs- og afsætningssiden. Søren har været der, siden vi gik ind i 2001, og har forestået en omstrukturering af selskabet. Nu er det næste, der skal ske, en styrkelse af salg og markedsføring, siger Boje Rinhart, administrerende direktør for Olicom.
Steen Lohse var salgsdirektør for Olicom, som oprindeligt satsede på netværk, indtil 1998.
Han skal nu styrke salget af Hugo-spil gennem distribution i butikker, men egentlig erfaring fra spilbranchen har han ikke.
- Selv om der er forskel på lokalnetværk og spil, så er salg gennem distribution nu en gang salg gennem distribution, siger Boje Rinhart.
Mindre organisation
Søren Sørensen har stået i spidsen for ITE siden 2001, hvor stifter Ivan Sølvason solgte sin skabelse fra til Olicom.
Siden har Søren Sørensen skåret organisationen fra 80 til omkring 35 ansatte.
Selv ønsker den nu forhenværende direktør kun at sige, at hans farvel til firmaet sker efter "fælles overenskomst".
Det senest offentliggjorte regnskab fra ITE viser et underskud på 10,6 millioner kroner i 2004, men Boje Rinhart afviser, at økonomien har noget at gøre med direktørskiftet.
Ny satsning på tv
Han vil til gengæld gerne fortælle, at ITE - som egentlig hedder Interactive Television Entertainment - med den nye direktør vil søge tilbage til de tv-rødder, som oprindeligt gjorde Hugo til landskendt i Danmark.
Skærmtrolden har allerede kørt i flere asiatiske lande, og i Kina er tv-spillet leveret i lokaliserede sprog til forskellige regioner.
- Det har nu vist sig, at vi i Asien, herunder Kina, har mulighed for at genoptage vores fokus også på tv. ITE har udviklet en ny teknologisk platform til afvikling af tv-show, som gør, at vi kommer med et moderne tilbud til tv-stationer, forklarer Boje Rinhart.
Synergi med tv
Større synlighed på tv skal være med til at øge salget af Playstation- og mobilspil, hvor ITE i dag har et samarbejde med århusianske Kiloo.
- Der er en synergi imellem at være på tv og sælge spil. Der er rigtigt mange spil derude, og det der med at skaffe sig hyldeplads er en udfordring for alle. Der hjælper det naturligvis, hvis du kommer med noget, der er kendt fra tv, siger Boje Rinhart.
Det ser firmaet tydeligt i Tyrkiet, hvor Hugo har været på tv siden 1993 og netop har fået kontrakten forlænget. Det smitter tydeligt af på salget af både spil og indhold til mobiltelefoner.