Søgemaskinefirmaet Google har længe haft en ambition om at være internetbrugernes foretrukne indgang til alt indhold, brugerne efterspørger via internettet. Lanceringen af en ny on-demand-videotjeneste er blot en manifestation af den målsætning.
Google benyttede sig af elektronikmessen CES i Las Vegas til fredag at lancere en udvidelse af selskabets video-tjeneste, som nu kommer til at omfatte video fra store indholdsleverandører.
Det gælder den professionelle amerikanske basketball-liga NBA og tv-koncernen CBS, der står bag tv-serier som CSI og NCIS.
Også tv-serierne Star Trek: Deep Space Nine og Star Trek: Voyager vil blive tilgængelige via tjenesten.
Google har endnu ikke lanceret selve det nye websted for tjenesten og har heller ikke frigivet detaljer om priser.
- Indholdsleverandørerne vil få tøjlerne og kan bestemme, om deres indhold skal distribueres på lejebasis, til download eller på andre betingelser, siger Google-direktør Larry Page.
Googles lancering kommer som svar på blandt andre Yahoo, Microsoft og Apple, som ligeledes har taget de første spadestik til distribution af tv og andet video-indhold via internettet.
Indtil videre betyder det skarpe konkurrence mellem disse firmaer dog, at kunderne må gå til forskellige leverandører for at få indhold fra forskellige udbydere.