DSB's S-togs-passagerer kommer i hele 2006 til at kigge langt efter linje Bx, der ellers har kørt hvert 20. minut mellem Høje Taastrup og Klampenborg. Men synderen er hverken sne i dørene eller nedfaldne køreledninger. Årsagen findes derimod i et nyt it-system, som Banedanmark skal indføre.
Det nye system skal styre hele infrastrukturen bag S-togs-nettet – som for eksempel lyssignaler, sporskifter og en lang række andre funktioner - og skal erstatte et system, som Banedanmark har brugt til stort set det samme siden starten af 70’erne.
Men selv om det nye system i praksis blot erstatter et andet, er processen så omfattende, at Banedanmark har været nødt til at pålægge DSB at nedlægge en S-togs-linje.
Drives manuelt
Bx-linjens midlertidige død skyldes, at dele af S-togs-nettet i perioden skal drives manuelt. Stationerne overgår til det nye system en for en, og mens det sker, skal togene på de berørte strækninger styres manuelt, hvilket er en kompliceret opgave, fortæller Claus B. Christiansen, der er sektionschef for Fjernstyring Hovedstad i Banedanmark, til Computerworld.
– Derfor er vi nødt til at nedbringe antallet af afgange, så vi sikrer os, at det hele glider, siger han.
Claus B. Christiansen pointerer, at det kun er i indkøringsfasen, at DSB må nedlægge linjer. Når det nye system er fuldt kørende, ophæves begrænsningen igen.
Ændret køreplan
DSB har foretaget en række ændringer i 2006-køreplanen for at imødekomme fraværet af linje Bx, men det kan ifølge økonomidirektør i DSB S-tog Claus Nielsen ikke kompensere fuldstændigt.
Dertil kommer, at DSB har måttet udskyde en helt ny og mere omfattende køreplan til tidligst at kunne træde i kraft i 2007, når Banedanmark er færdig med at installere sit nye system.
Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld