Det er ikke smart at køre for hurtigt, uden sele eller påvirket af alkohol, og det budskab skal nu spilles ind i hovedet på unge danskere.
Rådet for Større Færdselssikkerhed står sammen med amterne bag kampagnen dropdet.nu, som efter succes i 2005 er blevet forlænget ind i det nye år med en større investering i interaktive videoer og web-spillet "Red hans røv".
Viden skal leges ind
Det er it-firmaet Verticportals, som står bag kampagnen og har udviklet spil og videoer i formatet Flash.
- Med spillet leger man på en uformel måde viden ind hos målgruppen i stedet for bare at gå ud og sige, at de ikke må drikke, når de kører bil, fortæller administrerende direktør Sebastian Jespersen.
Verticportals har specialiseret sig i Flash og interaktiv video, og det har været med til at sætte voldsomt skub i forretningen, hvor der nu er 18 ansatte.
- 2005 bliver et godt år for os, hvor vi har haft betydelig vækst i omsætning, antal kunder og nye medarbejdere. Vi regner med at vokse 60 procent og komme ud med et overskud, der ligger mellem en halv og hel million kroner, siger direktøren.
Firmaet beskæftiger også mellem tre og fem personer i Ukraine, hvor en del af programmeringen er outsourcet til.
Programmering i Ukraine
- Design og spidskompetencer i Flash ligger her, mens den rene programmering bliver sendt til Ukraine. For tiden går udviklingen af video i Flash meget hurtigt, og meget af vores vækst er kommet ved, at der er større mediekonvergens mellem fjernsyn og nettet, siger Sebastian Jespersen.
Blandt selskabets kunder er også Codan, Microsoft og Udenrigsministeriet.
Det seneste website til kampagnen for Rådet for Større Færdselssikkerhed vil blive promoveret gennem bannerannoncering, reklamefilm og plakater på tekniske skoler og uddannelsesinstitutioner.
Mellem 340 og 350 danskere blev dræbt i trafikken i 2005, og det er et historisk lavt tal. Senest har klippekortet været med til at sænke farten yderligere.
Unge mennesker er dog fortsat kraftigt overrepræsenterede i drabstallene.
Relevante link