Efter næsten fire år med billetsalg via internettet går DSB næste år i offensiven, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
Passagererne skal skubbes ud af billetkøerne og over til at købe billetterne på nettet i stedet. I det nye år vil DSB derfor blandt andet køre med særlige internetrabatter, konkurrencer og særtilbud.
Initiativet er en del af en overordnet strategi fra DSB, der skal gøre billetsalget på de enkelte stationer overflødigt på længere sigt.
Som udløber af den strategi kommer også, formodentlig i 2008, et digitalt rejsekort. Det er et chipkort, hvor den rejsende bruger til at checker ind og checker ud og får hævet billetprisen på kortet.
Andelen af billetsalget på nettet ligger efter fire år på 12-13 procent, og i dag kan man selv skrive visse typer af billetter ud via printeren.
- Men vi er klar til at fyre nogle tiltag af i 2006, og målet er, at vi skal have en vækst på netsalget på over 100 procent, siger underdirektør Christian Bjerring fra DSB.
Ifølge underdirektøren har DSB ikke gjort nogle konkrete overvejelser om, hvor meget der kan spares ved omlægning af billetsystemerne.
- Og lige nu er salget på internettet i hvert fald ikke af en størrelsesorden, hvor der er belæg for at nedlægge noget som helst, siger Christian Bjerring til Morgenavisen Jyllands-Posten.