Det norske it-firma Opera bliver ikke købt af hverken Microsoft eller Google, men er til gengæld blevet enig med sidstnævnte om gøre søgemaskinen til den foretrukne i de mobile udgaver af sin webbrowser.
Aftalen med Google løber over et år og betyder, at Google bliver standard-søgemaskine i både Opera Mobile og Opera Mini.
Forud for aftalen med Google har det flydt med internationale rygter om, at Opera var på vej til at blive solgt til enten Microsoft eller Google.
Opera Mobile er en webbrowser til smartphones, mens Opera Mini er en ny browser til mindre avancerede telefoner. En server sørger for at fjerne unødvendigt indhold på websider, så det er muligt at læse dem selv på en mindre mobiltelefon.
Opera Mini kommer allerede i den nuværende udgave med links til både Google og mail-tjenesten Gmail.
På pc-browser-markedet er Opera blevet presset af succesen for open source-rivalen Firefox, men har til gengæld fundet sin niche til mobiltelefoner.
Operas topchef, Jon von Tetzchner, slog dog i denne uge fast, at Opera ikke er til salg.
Google og Opera har i forvejen en aftale om, at Google er den foretrukne søgemaskine i Opera-browseren til pc.