Automatik-pioneren John Diebold er død i en alder af 79 år, skriver New York Times.
John Diebold var kendt som en visionær mand i forhold til, hvordan man ville udnytte teknologi i fremtiden.
I 1952 skrev han bogen med titlen "Automation", hvor han forklarede, hvordan programmerbare enheder ville indgå i alle former for processer i virksomheder i fremtiden.
Han grundlagde Diebold-koncernen, hvis elektroniske netværk forbandt Bowery Savings Bank i New York med bankens filialer.
Dermed var det blandt andet muligt at se kundernes kontobevægelser umiddelbart efter, at der var indsat eller hævet penge.
Indtil da havde man opdateret hver dag efter lukketid, og ændringerne var så tilgængelige dagen efter. Diebolds maskiner og ideer blev hurtigt udbredt i både bankverdenen og efterhånden også i mange andre brancher.
Indtil udgivelsen af bogen "Automation" var titelordet blevet brugt til at referere til de mekaniske fremskridt, som blev taget i brug på Ford-fabrikkerne.
- Folk siger, jeg slog plat på ordet, men jeg hævder ikke, at jeg har opfundet ordet, kun brugen af det, er John Diebold citeret for at sige i bogen "The Rule Breakers" af Jeffrey L. Cruikshank.
Et uddrag af bogen er gengivet på en hjemmeside under Harvard Businees School, hvor John Diebold fik en mastergrad i 1951.
Visioner kostede jobbet
Det var som officer i handelsflåden under Anden Verdenskrig, at John Diebold fik sine ideer om automatiserede fabrikker.
- Jeg tænkte hele tiden på, at hvis vi kan lave værktøjer, og vi har automatiseret affyring af antiluftskyts, hvorfor har vi så ikke automatiserede fabrikker, er John Diebold ligeledes citeret for at sige i bogen.
På Harvard Business School udarbejdede John Diebold og hans klassekammerater med udgangspunkt i hans tanker rapporten "Making the Automatic Factory a Reality".
Efter endt uddannelse blev John Diebold ansat i et konsulentfirma i New York.
Men hans insisteren på, at klienterne skulle investere i computere kostede ham flere gange jobbet.
Han var i hans egen udlægning for tidligt på den, og han nægtede at følge arbejdsgiverens ordre om at lægge fremtidsvisionerne på hylden.
I stedet grundlagde han sit eget konsulentfirma. Kundelisten talte blandt andre AT&T, IBM og Boeing såvel som regeringer og andre offentlige enheder.
Ifølge John Diebolds nevø, der har samme navn, døde John Diebold af kræft i spiserøret.