Et gratis værktøj til web-analyse fra Google frygtes ikke hos det danske it-firma Instadia, der i stedet forventer øget vækst og en omsætning på 13 millioner kroner i 2005.
Instadia har udviklet sin egen software til at måle brugernes adfærd på hjemmesider, og blandt kunderne til produktet Clientstep er i dag Telia, Novo Nordisk, Udenrigsministeriet.
Google skal give mere vækst
Administrerende direktør Anders F. Jørgensen forventer, at Google Analytics, der blev frigivet i november, blot vil give endnu mere vækst efter en omsætning i 2005, der ventes at stige med 50 procent.
- Der bliver kastet lys på et marked, som ellers har haft en beskeden en størrelse. Langt flere virksomheder får adgang til rapportering på deres hjemmeside, og det er interessant for nogen som os, der lever i den lidt tungere ende af markedet med mere komplekse løsninger, mener han.
Instadia har 25 ansatte og ejes halvt af de tre stiftere, halvt af investeringsselskabet IVS, som købte sig ind i 2002.
Softwaren fra Instadia kører som en hosted løsning, hvor kunden blot skal sætte nogle tags ind på sin hjemmeside.
Opsamler brugerdata
Instadia opsamler herefter alle brugerdata, som kunden kan bruge til at måle de besøgendes adfærd og eksempelvis se, hvornår en besøgende springer fra i et salgsforløb.
- Markedet er i kraftig vækst, og jeg tror, at det hænger sammen med, at brugerne stiller større krav. Nettet bliver også mere komplekst, og tendensen er, at man vil have et mere detaljeret indblik og målinger, man kan stole på, fortæller Anders F. Jørgensen.
Instadia har også Nordea som kunde på europæisk plan, og det er her, at en stor del af den fremtidige vækst skal hentes.
- Vi har været gang i fem år i Danmark, så der er store planer for de internationale markeder, specielt Europa. 2006 vil blive det år, hvor vi sætter fokus på den internationale tilstedeværelse, siger Anders F. Jørgensen.
Instadia har i dag medarbejdere i Sverige, Tyskland og Storbritannien, og omkring halvdelen af de 25 ansatte beskæftiger sig med softwareudvikling.