Fire studerende på Syddansk Universitet har gjort spiludvikling til deres profession, mens datalogi-uddannelsen til gengæld er sat på lavt blus.
I alt tre år har de brugt på at udvikle strategispillet Tribal Trouble, der blev lanceret sidste år og nu er nomineret til en pris på spilfestivalen Independent Games Festival.
Nomineringen har de fire fynske programmører fået for at skabe et moderne 3D-spil udelukkende i Java, så det har været simpelt at portere spillet til både Windows og Mac, selvom det er udviklet til Linux.
- Filosofien er, at det skal være samme computerspil, der kører på alle platforme, og det er det for 95 procents vedkommende. Vi har kun udviklet et lille lag til OpenGL til hver platform, fortæller 24-årige Elias Naur.
OpenGL er det interface, som skaber selve 3D-grafikken, der i det fynske tilfælde er flottere, end hvad man normalt er vant til med et Java-baseret spil.
Java frem for C++
Hurtigheden var det, der fik valget til at falde på Java som programmeringssprog, selvom C++ ellers er mest normalt, når man vil udvikle mere komplekse spil.
- Vi mener selv, der er en kæmpe fordel i udviklingstid. Java er et meget sikrere sprog end C++. Man får mere detaljerede fejlrapporter, hvis spillet går ned, og Java-sproget som sådan er meget hurtigt at udvikle til, fortæller Elias Naur.
Sammen med tre medstuderende - Sune Nielsen, Jacob Olsen og Mikkel Skovenborg Jensen - stiftede han sidste år anpartsselskabet Oddlabs for at skabe en forretning ud af spillet Tribal Trouble, der først blev solgt over nettet, men nu også sælges gennem butikker i Danmark og Tyskland.
Omkring 900 spil er blevet solgt over nettet, mens 1500 æsker med spillet er solgt til en distributør i Tyskland og 300 spilæsker til forhandlere i Danmark.
Oddlabs har forgæves forsøgt at finde et spilforlag, der vil distribuere spillet bredt, men har nu taget sagen i egen hånd i forsøget på at få spillet på hylderne i fysiske butikker.
- Der er penge nok i det til, at vi løber rundt - men kun nok til at give os lidt mere end SU-løn. Så vi er helt klart ude og se, om vi ikke kan få lidt mere gang i salget. Og så prøver vi at ramme Mac-markedet, hvor der er lidt færre spil end til Windows, siger Elias Naur.
Vikinger mod indfødte
Tribal Trouble er et strategi- og actionspil i genren RTS (Real-Time Strategy), hvor tykke vikinger kæmper mod indfødte mennesker med ben i næsen på en række øer.
Øerne og landskabet genereres dynamisk ud fra procedural generering, som en af de fire spiludviklere har skrevet bachelor-projekt om.
Ellers er grafikken i spillet outsourcet til en englænder, mens musikken skabes af en amerikaner, så de fire fynboer kan have fokus på programmeringen.
Efter at have brugt efterhånden fire år på Tribal Trouble, har Oddlabs nu kig på næste projekt, som skal være hurtigere at udvikle og rette sig mod en målgruppe, der har fået betegnelsen "casual gamers".
Det vil sige folk, som spiller lidt i ny og næ og derfor har brug for et spil, der er sjovt og let at gå til.
Hjertet banker for spil
Selvom lønnen kun sniger sig op over SU-niveau, har Oddlabs' stiftere ikke tænkt sig bruge deres omfattende Java-viden på andet end spil.
- Hvis det begynder at se lidt sort ud, kunne vi godt forestille os at ryge ud på nogle konsulentydelser. Når vi begynder at sulte og gå fra hus og hjem er vi mere modtagelige, men ikke lige nu, siger Elias Naur.
De fire stiftere af Oddlabs er mellem 24 og 26 år, og de får besked, om de har vundet en pris for Tribal Trouble, når Independent Games Festival finder sted i Californien til marts næste år.
En spilbar demo af Tribal Trouble kan hentes til både Windows, Linux og Mac på tribaltrouble.dk.