Tiden er løbet fra de trafikmålinger, der bruges på internettet, mener administrerende direktør for Jubii, Peter Lundsgaard.
– Internettet som medie er blevet så stort nu, at vi er nødt til at have nogle mere professionelle målemetoder, så vi kan sammenligne os med andre store medier. Ellers får de alle reklamekronerne, siger Peter Lundsgaard.
Skal man tro trafiktallene fra Gallup, var stort set hele Danmarks befolkning forbi jubii.dk i november måned.
Siden havde 5.206.637 unikke besøgende, og det tror Jubiis administrerende direktør ikke selv på.
- Det viser jo bare, at vi må finde en ny måde at måle tallene på. Der er kun 3,3 millioner internetbrugere i Danmark, siger Peter Lundsgaard.
Vil have panel-måling
Problemet skyldes, at antallet af unikke brugere tælles ved hjælp af cookies, som kan blive slettet eller afvist af den besøgende.
Derfor tælles mange besøgende flere gange i systemet, mens flere brugere af én computer omvendt ofte kun tæller som en.
Det optimale ville ifølge Peter Lundsgaard være, at trafikken på de danske websteder blev opgjort ligesom i Tyskland, hvor et panel på mange tusind tyskere gør nøje rede for deres brug af internettet.
Det er på cirka samme måde, at antallet af fjernsyns-seere gøres op herhjemme.
MSN enige
Danmarks mest besøgte website, Microsofts MSN, har konstant haft over fire millioner unikke besøgende om måneden det meste af 2005.
Portalchef for MSN, Kasper Tøstesen, er enig i kritikken af det nuværende system.
– Det er vigtigt at finde en bedre løsning, der måler trafikken mere realistisk. Vi skal have troværdige tal, for det er et stort problem, hvis annoncørerne ikke tror på besøgstallene, siger Kasper Tøstesen.
Han mener dog ikke, at de panelmålinger, som Jubii-direktøren foreslår, er vejen frem.
– Så skal de i hvert fald have en meget høj kvalitet, siger han.
Tager kritikken alvorligt
Hos FDIM tager man kritikken alvorligt.
- Vi er jo en medlemsdrevet forening, så vi lytter, hvis nogle af de største aktører synes, at målingerne er et problem. Det skal vi kigge på, siger Jon Lund, direktør i Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM).
Han peger dog på, at de store tal ikke afspejler danskere i kød og blod, men netop unikke brugere, ligesom der også kommer en del trafik fra udlandet.
Undersøgelser fra udlandet har desuden vist, at der på månedsplan er omkring 27 procent såkaldt overtælling på de unikke brugere, fortæller han.
- På ugeplan er tallet dog langt mindre - og der er ikke nogen der ved, om de 27 procent også gælder i Danmark. Der er ikke nogen der ved præcist, hvor stor overtællingen måtte være i Danmark, siger Jon Lund.
Kun to procent af reklamekronerne
Fordelen ved at bruge samme slags målinger som tv-stationerne vil være, at man lettere kan sammenligne direkte og dermed sælge annoncer i samlede pakker, mener Peter Lundsgaard.
– Internettet repræsenterer næsten 20 procent af folks medieforbrug, men får kun to procent af reklamekronerne. Det er jo helt galt. Det er fordi, vi ikke har været dygtige nok til at retfærdiggøre reklame på internettet, siger Peter Lundsgaard.