I dag er der premiere på Prefueled.com, en ny tjeneste for køb af musik-downloads, som lanceres i Danmark og Norge.
Prefueled lander på et dansk marked, som allerede præges meget af konkurrence. Så forskellige spillere som TDC, Coop Danmark og Den Blå Avis har musiktjenester med lovlige, betalte downloads.
Dertil kommer, at Apples Itunes, som om nogen kan tage æren for et gennembrud i salget af digital musik, også sælger på det danske marked.
TDC er en dinosaur
Men det afskrækker ikke norske Christian Marstrander, som er direktør i Prefueled, at TDC eksempelvis har et tæt forhold til mobilkunderne, som i stigende grad udnytter mp3-afspillere integreret i telefonerne.
- Musik skal købes et sted, som er hipt og trendy – TDC er jo en dinosaur, som er 100 år om at reagere på trends, lyder den kontante svada fra den nye udfordrer.
Han mener samtidig, at Prefueled vil være eksempelvis Itunes overlegen på andelen af dansk musik, som udgør 50 procent af de cd’er, der langes over disken i butikkerne.
En lang række aftaler med pladeselskaber og en distributionsaftale med danske Phonofile skal sikre, at bredden i udvalget er helt optimalt, lover han.
Prefueled satser i modsætning til Apple på traditionel markedsføring og sponsor-aftaler og har allerede sørget for at udbredt sit navn via det norske tv-program "Idol", en pendant til danske "Stjerne For en Aften" samt via sponsoraftaler på MTV.
Den slags kræver dybe lommer, og med i ejerkredsen bag selskabet står detailkæden Fona og en række private investorer med base i London, som Christian Marstrander dog ikke vil afsløre navnene på.
Men det skulle dreje sig om særdeles velkendte skikkelser i den danske it-offentlighed.
En del af konceptet bliver, at man skal kunne tanke musik direkte på sin Ipod eller andre afspillere, når man går ind i butikkerne.
Dermed kan man spare tid, hvis bredbåndsforbindelsen derhjemme ikke er blandt de hurtigste. Forbindelsen i butikkerne sikrer, at et helt album kan hentes på under et minut.