Et sikkert teenager-hit under juletræet er telefoner, computer, musikafspillere og andet it-relateret udstyr.
I hvert fald hvis man skal dømme ud fra resultatet af den seneste undersøgelse fra analysehuset Forrester Research.
Undersøgelsen bekræfter, hvad mange sikkert allerede har en fornemmelse af: Teenagere bruger mere teknologi i en yngre alder til at kommunikere med flere folk end nogensinde tidligere.
Flere end 5.000 amerikanske og canadiske unge mellem 12 år og 21 år har bidraget med deres erfaringer til undersøgelsen, skriver Financial Times.
Undersøgelsen viser blandt andet, at 87 procent af de 15-årige bruger beskedtjenester på internettet, og at halvdelen af de 12-14-årige har en mobiltelefon. Flere end 66 procent ejer computere, dvd-afspillere og spilkonsoller.
Ifølge analysehuset Forrester er resultaterne i den omfattende undersøgelse afgørende for at kunne forstå, hvordan man markedsmæssigt skal nå de nye generationer af teknologifikserede børn og unge.
- Marketing-ansvarlige kigger undrende på deres egne børn og spørger sig selv, om alle teenagere er tilsvarende teknologifikserede. Svaret er ja. Vi har her en generation af unge, for hvem ny teknologi udgør en særdeles vigtig del af deres liv, siger research-direktør Chris Charron, Forrester Research.
Analysehusets undersøgelse mere end antyder, at de unge er kommunikationsjunkier.
Undersøgelen viser endvidere, at nummer et på de unges ønskeseddel lige nu er en digital musikafspiller.
Ifølge undersøgelsen forventer 25 procent af de unge at få en musikafspiller i løbet af de kommende 12 måneder. Måske kommer den allerede senere i denne måned.