Dansk Google-monopol skal skabe millionvækst

Googles europæiske topchef, Nikesh Arora, var tirsdag i København for officielt at åbne et dansk salgskontor. Fem ansatte skal nu bruge en dominans på det danske søgemarked til at skabe et trecifret millionsalg.

Et kontor i København skal fremover øge danske virksomheders køb af annoncer hos Google, som på rekordtid er blevet et af de mest omtalte firmaer i it- og mediebranchen og en af de stærkeste rivaler til verdens største softwarefirma, Microsoft.

Ifølge tal fra selskabet selv bliver Google brugt i 89 procent af tilfældene, når danskerne søger på nettet, hvilket nærmest giver selskabet monopol på området.

Den monopolstatus skal nu veksles til kolde kontanter.

Googles europæiske topchef, Nikesh Arora, var tirsdag i København for at præsentere selskabet og visionerne for det nye danske salgs- og servicekontor, som til at begynde med får fem ansatte.

De skal ændre ved det paradoks, at kun fem procent af annoncekronerne havner på internettet i Danmark, selvom nettet er på vej mod at stå for op mod 30 procent af danskernes samlede medieforbrug.

- Jeg siger ikke, vi skal omsætte for lige så meget som tv, men mange store annoncører må tænke på, at deres målgruppe anvender nettet meget mere, end de bruger markedsføring. Jeg tror, at en masse traditionelle medier får det svært, siger Johan Kinnander, chef for Google i Norden.

Han understreger, at Google ikke vil tage omsætning fra andre onlinemedier, men tværtimod øge den samlede mængde af annoncering på nettet. På længere sigt er ambitionen af blive den bedste mediesalgsorganisation i Norden.

Google har også kontor i Stockholm og Oslo.

I USA udgør søgeordsannoncering mere end 50 procent af markedet for onlineannoncering, mens Google anslår at det i Danmark kun vil nå op på 15 procent i år.

Google offentliggør ikke tal for enkelte lande, men selskabet omsætter allerede for et større millionbeløb i Danmark, og det skal gerne op at runde et trecifret millionbeløb.

- Mange forsøger at estimere Googles omsætning i Danmark, og indtil videre har de nok alle været lidt konservative i deres skøn. I takt med, at markedet udvikler sig, mener jeg at der er en stor base for Google i Danmark, siger Peter Friis, chef for det nye danske kontor.

Den 33-årige dansker har tidligere været chef for Scandinavian Online - sol.dk - og salgs- og marketingchef for Jubii.

Nu skal han rådgive danske virksomheder og mediebureauer om de to annonceprogrammer Adwords og Adsense, der i det seneste kvartal gav en omsætning på næsten 10 milliarder kroner og et overskud på knap 2,4 milliarder kroner til Google.

Adwords gør det muligt at få vist søgeordsannoncer på selve Google, mens Adsense gør det muligt for at andre hjemmesider at vise Googles annoncer og dermed få del i indtjeningen.

Ifølge Foreningen af Danske Intermedier (FDIM) blev der i tredje kvartal solgt annoncer for 95 millioner kroner på nettet i Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere