Dansk Google-monopol skal skabe millionvækst

Googles europæiske topchef, Nikesh Arora, var tirsdag i København for officielt at åbne et dansk salgskontor. Fem ansatte skal nu bruge en dominans på det danske søgemarked til at skabe et trecifret millionsalg.

Et kontor i København skal fremover øge danske virksomheders køb af annoncer hos Google, som på rekordtid er blevet et af de mest omtalte firmaer i it- og mediebranchen og en af de stærkeste rivaler til verdens største softwarefirma, Microsoft.

Ifølge tal fra selskabet selv bliver Google brugt i 89 procent af tilfældene, når danskerne søger på nettet, hvilket nærmest giver selskabet monopol på området.

Den monopolstatus skal nu veksles til kolde kontanter.

Googles europæiske topchef, Nikesh Arora, var tirsdag i København for at præsentere selskabet og visionerne for det nye danske salgs- og servicekontor, som til at begynde med får fem ansatte.

De skal ændre ved det paradoks, at kun fem procent af annoncekronerne havner på internettet i Danmark, selvom nettet er på vej mod at stå for op mod 30 procent af danskernes samlede medieforbrug.

- Jeg siger ikke, vi skal omsætte for lige så meget som tv, men mange store annoncører må tænke på, at deres målgruppe anvender nettet meget mere, end de bruger markedsføring. Jeg tror, at en masse traditionelle medier får det svært, siger Johan Kinnander, chef for Google i Norden.

Han understreger, at Google ikke vil tage omsætning fra andre onlinemedier, men tværtimod øge den samlede mængde af annoncering på nettet. På længere sigt er ambitionen af blive den bedste mediesalgsorganisation i Norden.

Google har også kontor i Stockholm og Oslo.

I USA udgør søgeordsannoncering mere end 50 procent af markedet for onlineannoncering, mens Google anslår at det i Danmark kun vil nå op på 15 procent i år.

Google offentliggør ikke tal for enkelte lande, men selskabet omsætter allerede for et større millionbeløb i Danmark, og det skal gerne op at runde et trecifret millionbeløb.

- Mange forsøger at estimere Googles omsætning i Danmark, og indtil videre har de nok alle været lidt konservative i deres skøn. I takt med, at markedet udvikler sig, mener jeg at der er en stor base for Google i Danmark, siger Peter Friis, chef for det nye danske kontor.

Den 33-årige dansker har tidligere været chef for Scandinavian Online - sol.dk - og salgs- og marketingchef for Jubii.

Nu skal han rådgive danske virksomheder og mediebureauer om de to annonceprogrammer Adwords og Adsense, der i det seneste kvartal gav en omsætning på næsten 10 milliarder kroner og et overskud på knap 2,4 milliarder kroner til Google.

Adwords gør det muligt at få vist søgeordsannoncer på selve Google, mens Adsense gør det muligt for at andre hjemmesider at vise Googles annoncer og dermed få del i indtjeningen.

Ifølge Foreningen af Danske Intermedier (FDIM) blev der i tredje kvartal solgt annoncer for 95 millioner kroner på nettet i Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere






Computerworld
Test af monster-tablet: Det er den skøreste og mærkeligste computer, som jeg har testet i lang tid – men jeg vil nu gerne have den alligevel