En bølge af IP-telefoni ruller over danske virksomheder, som øjner muligheden for at spare på telefonregningen og samtidig konsolidere på netværk og servere.
De helt store effekter af IP-telefoni kan dog vise sig at ligge et helt andet sted - nemlig i de applikationer, der med tiden vil gøre telefonen til at stykke software, som er tænkt ind i forretningsgangene i alle virksomhedens andre it-systemer.
26.000 arbejdspladser
Hos Danske Bank har man valgt at indføre IP-telefoni på 26.000 arbejdspladser, hvilket skal resultere i en besparelse på mindst 15 procent. Applikationer oven på IP-telefonien er dog en joker i de beregninger.
- Skønheden i IP-telefoni er, at du kan få et samspil mellem applikationerne og telefonien, og det har vi sat til meget små besparelser. Det tror vi, at vi på længere sigt kan få meget mere ud af, fortæller direktør Sven Lystbæk.
Besparelser først
Ifølge teleanalytiker Karsten Fogh Ho-Lanng fra IDC er det normalt billede, at virksomhederne først fokuserer på besparelserne i det at kunne ringe.
- De fleste laver regnestykket på, hvilke kontante fordele de kan se ved trafikken og konsolidering af servere og netværk. Især besparelser i forbindelse med flytning af medarbejdere, som er en af de helt store udgiftsposter, siger han.
Han forventer dog, at firmaerne snart vil få øjnene op for applikationer, der gør IP-telefoni til en integreret del af virksomhedens it-systemer.
Hans eget yndlingseksempel er en løsning fra Ementor, hvor læger kan bruge deres mobiltelefoner til at diktere beskeder, som gemmes direkte i EPJ-systemet.
En international rapport fra IDC viser, at 50 procent af de firmaer, der benytter IP-telefoni, allerede i 2005 har fået taget applikationer i brug.
Simple applikationer
Karsten Fogh Ho-Lanng skønner dog, at det primært er mere simple applikationer.
- De applikationer, vi ser indtil nu, handler meget om udnyttelse af telefondelen, bedre interfaces til omstillingen, integration til kalendere og call center-funktionalitet, siger han.
Der er store forventninger til markedet for applikationer til IP-telefoni, og det får blandt andet det lille it-firma JMJ Software til skille afdeling Triatel ud i et selvstændigt selskab.
Her skal omkring otte ansatte skabe vækst ved at tilbyde IP-telefoni, mobiltelefoni og udvikling af applikationer.
- Tendensen er helt klart, at alle fokuserer på besparelserne. Men udviklingen bærer efter vores opfattelse hen imod, at folk får øjnene op for, at det er funktionerne i IP-telefoni, der bærer det langt længere frem. Du kan integrere til bogholderiet og administrationen, siger produktchef Daniel Hansen.
Ringer automatisk op
Som en afdeling i JMJ Software - tidligere IPnet Danmark - har Triatel allerede leveret flere applikationer.
- Et eksempel er telemarketingfirmaer, der er gået fra at ringe fra lister til at læse oplysningerne ind i CMS-systemet, som automatisk ringer op. Salgschefen kan, når dagen er omme, gå ind og se, hvilke medarbejdere der har ringet til hvor mange kunder, og alle samtaler er optaget, siger Daniel Hansen.
Hos IBM, der sammen med TDC dominerer det danske marked for IP-telefoni, oplever man, at virksomhederne allerede er begyndt at se mulighederne i IP-telefoni-applikationer.
- For et år siden var det økonomi- og teknologiorienteret, nu snakker vi om at integrere IP-telefoni og udnytte, at man kan se, hvem der ringer og eksempelvis slå op i kalenderen og se, om modtageren er der, fortæller Michael Dahl, ansvarlig for IBM's netværksforretning i Danmark.
Det simple først
Muligheden for at sende opkald det rette sted hen og automatisk starte en ordre på skærmen, hvis det er salgsafdelingen, eller automatisk vise kreditoplysninger, hvis det er bogholderiet ligger ifølge ham lige for.
- Det er små ting, men ting, der giver effektivitet med det samme. Det er den slags ting, du kommer til at se inden for det næste år, for det er simpelt at lave med IP-telefoni, siger Michael Dahl.
Flere analytikere peger samtidig på, at sammensmeltningen af telefoni og data kan betyde, at man vælger samme leverandør til begge ting.
Det er allerede sket hos Danske Banks gigantiske IP-telefoni-ordre til IBM, hvor det blandt andet har været medvirkende, at banken allerede har outsourcet data til IBM.