CRM-markedet koger. Virksomhederne udviser en kraftig forøget interesse for Customer Relationship Management-systemer (CRM), ligesom der bliver købt massivt ind i øjeblikket.
Sådan lyder det næsten som med samme mund fra en række CRM-udbydere i Danmark.
Større modenhed i danske virksomheder, Microsofts offensive indtræden på markedet, hele "hypen" omkring Salesforce.com oven i mere gang i hjulene i den danske økonomi generelt er blandt budene på, hvorfor det sker nu.
Fuld damp på
- Det ser rigtig godt ud, der er fuld damp på, melder Jan Lomholdt, administrerende direktør for den danske afdeling af norske SuperOffice.
Selskabet er børsnoteret og oplyser derfor ikke konkrete væksttal uden for de officielle børsmeddelelser.
Men den danske direktør meldte ved tiltrædelse i juli måned ud med ambitiøse planer om fordobling af omsætningen over tre år – og SuperOffice er godt på vej, oplyser Jan Lomholdt.
Solidt fremmøde
Fra CDM i Klampenborg melder administrerende direktør Helene Krogh om en forventet fremgang på 40 procent, når årets salg gøres op ved udgangen af december.
- Det ser fantastisk ud. Der var lidt dvale sidste år, men det har absolut ændret sig, siger Helene Krogh.
CDM udvikler, sælger og implementerer egen CRM-løsning, og selskabets seminarer er i øjeblikket totalt overbooket, oplyser direktøren.
Meget stort fremmøde
At interessen fra danske virksomheder er gået op, konkluderede også Salesforce.coms nordeuropæiske chef, svenskeren Johan Zetterström, onsdag på grundlag af fremmødte til et salgsfremstød på Hotel Skt. Petri i det indre København.
- Mere end 110 tilmeldte i København og vi er ikke en gang repræsenteret lokalt, det er et meget højt tal, sagde Johan Zetterström til Computerworld umiddelbart før, arrangementet gik i gang.
Salesforce.com er dels med dagens "Succes Tour"-arrangement i Danmark og igangværende rekruttering af danske medarbejdere ved at forstærke indsatsen på det danske marked.
Udvider styrkerne
Præcist hvor meget Salesforce.com henter ind og oplever af vækst, vil Johan Zetterström dog ikke oplyse. Også han henviser til selskabets status som børsnoteret.
- Men vi ville da ikke bruge en cent på Danmark, hvis vi ikke oplevede en efterspørgsel, sagde Johan Zetterström.
Salesforce.com har partneraftaler med Mondo og Sellcon i Danmark, og via en nylig indgået global aftale er Accenture indtrådt som den tredje partner på dansk grund.
Som Salesforce.com er på udkig efter nye medarbejdere, går billedet igen hos andre CRM-udbydere. Sellcon jager to nye medarbejdere, SuperOffice har ansat tre og afvikler i øjeblikket samtaler i jagten på fem nye. Også CMD ansætter.
Forsøger at undgå dotcom-mode
- Vi har ansat seks nye medarbejdere i år og prøver at undgå at gå i dotcom-mode, men vi er hele tiden ude at kigge efter flere, siger Helene Krogh fra CMD.
Microsoft kører i øjeblikket en kampagne i Danmark med store rabatter på licenser på CRM-software. Uden den store CRM-forhistorie er it-giganten sulten efter at erobre markedsandele.
Træerne vokser da heller ikke ind i himlen, påpeger Jan Lomholdt fra SuperOffice.
- Man skal stadigvæk forholde sig til realiteterne, og der skal arbejdes hårdt for at få kunderne i hus, siger Jan Lomholdt.