Netværksproducenten Netgear har indgået forlig i en sag om uhæderlig markedsføring af trådløst netværksudstyr.
Flere kunder lagde sag an mod Netgear, fordi de mente, at Netgear førte dem bag lyset med de hastigheder for dataoverførsel, som Netgear reklamerede med.
Markedsføring skal ændres
Netgear hævdede blandt andet at kunne tilbyde hastigheder på 240 megabit per sekund med selskabets router til trådløse netværk, Wi-Fi.
Forliget i sagen betyder, at Netgear nu skal ændre sit markedsføringsmateriale, så det fremgår, at de høje hastigheder kun kan opnås under ideelle forhold.
Netgear skal desuden betale 4,5 millioner kroner i bod for den misvisenden markedsføring, ligesom visse kunder vil kunne få refunderet op til 15 procent af den pris, de har betalt for udstyret.
Endvidere skal Netgear donere netværksudstyr for mere end 150.000 kroner til velgørende formål.
Selvom forliget kan ligne en indrømmelse, så afviser Netgear at have gjort noget forkert.
I en fondsbørsmeddelelse skriver selskabet således, at forliget ikke betyder, at Netgear påtager sig "noget skyldsforhold overhovedet".
I stedet hævder Netgear, at det har valgt at indgå forlig for at undgå yderligere omkostninger og besvær med en retssag og samtidig kunne holde ryggen fri for yderligere sager om det pågældende udstyr.