Hundrede heliumballoner som pixels i en grovkornet skærm, industrirobotter, der vendte vinylplader og en spiselig brugergrænseflade.
Der var noget til alle sanser, da Innovation Lab i fredags på IT-Universitetet præsenterede fremtidens vane- og banebrydende trends på udstillingen NEXT'05.
– NEXT'05 er en fejring af it og af det exceptionelle – ikke i kommerciel forstand, men i evnen til at tænke anderledes og sætte hjernen fri, indledte Peter Dreyer fra Innovation Lab.
Gyngehest og klatrevæg
Udstillingen bød på mange alternativer til mus og tastatur.
Computerspil kunne styres ved at puste i et rør, ved at løbe på et løbebånd eller ved at give den gas på en trådløs gyngehest.
Lidt længere henne præsenterede Interactive Institute fra Sverige et klatrevægs-interface med lys og tryksensorer i alle klatregrebene, mens de mere dovent anlagte rykkede videre til et spil, hvor det gjaldt om at slappe mest muligt af.
Her blev teknikken fra løgnedetektorer brugt til at registrere, hvem af deltagerne, der var mindst stressede, og tanken er, at spillet skal bruges til at bekæmpe stress på arbejdspladser.
Slik din skærm
Udstillingens ubetinget mest fjollede indslag var Dan Maynes-Aminzade fra Stanford University og hans spiselige brugergrænseflader.
– En computermus er effektiv, men smager ikke specielt godt, forklarede han med et glimt i øjet.
Derfor har han sat sig for at supplere de velkendte grafiske og håndgribelige brugergrænseflader (GUI og TUI) med spiselige brugergrænseflader (EUI – Edible User Interfaces).
Dermed bruges mere af menneskets "båndbredde" i kommunikationen med computeren, forklarede han.
På udstillingen præsenterede Dan Maynes-Aminzade to prototyper. Beancounter består af gennemsigtige plastrør, fyldt op med slik, der lukkes ud i takt med for eksempel hukommelsesallokeringen på computeren eller trafikken på et netværk.
For dem på slankekur kunne han tilbyde Tastescreen, hvor essenser som banan og kokosnød blev sprøjtet ud over skærmen, som lugt-feedback til brugeren.
– Man kan også slikke det af skærmen bagefter, men det er ikke så praktisk i et setup med mange brugere af samme computer, indrømmede Dan Maynes-Aminzade.
Mobiltelefon som golfkølle
Peder Burgaard fra Innovation Lab stod og demonstrerede de nyeste elektroniske vidundere på markedet, netop fløjet ind fra Asien.
– Denne her telefon har bevægelsessensorer, så du kan komme gennem menuerne ved at vippe den op og ned, forklarede han og vippede løs.
Sensorerne fungerer også til spil, så telefonen i et golfspil kan bruges som golfkølle. Desværre var spillene på telefonen kun på japansk, så det lykkedes ikke at få sat dem i gang.
Sharp V603SH-telefonen havde også en analog tv-modtager og et 2 megapixel-kamera, der kan læse stregkoder og scanne visitkort, som efter en omgang tekstgenkendelse automatisk bliver lagt i telefonbogen.
– Og den regner selv ud, hvad der er navn og telefonnummer. Der dukker nærmest en ny funktion op, hver gang jeg trykker på en knap, sagde Peder Burgaard begejstret.
Se hele udstillingslisten på http://www.next2005.dk/2005/da/2005.html
Læs om den spiselige brugergrænseflade på
http://www.monzy.org/eui/edible-bits.pdf