Notabene.net er kommet ud af sit første regnskabsår under nyt ejerskab med en vækst på 375 procent og en mere end fordoblet bundlinje.
Selskabet, som beskæftiger sig med at sikre kunderne den bedst mulige placering i søgeresultater på eksempelvis søgemaskinen Google, tjente godt og vel en rund million efter skat i finansåret 2004/05.
I stolen fra februar
Brian Mertz Pedersen, den tidligere Eurotrust-direktør, satte sig i februar i år i chefstolen for det fusionerede selskab Notabene.net.
Det består af det tidligere Notabene.net og Danmark Online, som er det selskab, Brian Mertz startede op umiddelbart efter exit’en fra Eurotrust.
Derfor er væksten dels et resultat af, at de to omsætninger er lagt sammen, og dels af, at der blev sat turbo på salgsindsatsen i det nye selskab.
I alt landede omsætningen på lidt under 14 millioner kroner mod 3,6 mio. året før.
- Vi var gode til salg og de var gode til det tekniske, konstaterer Brian Mertz Pedersen.
Han er også godt tilfreds med bundlinjen, selv om den måske kunne være større. Men omkostningerne ved at have ansat yderligere otte mand, øget annoncering og selve fusionen har tæret på resultatet.
Brian Mertz Pedersen forventer, at Notabene.net skal vokse i takt med det marked, selskabet er en del af.
Det forventes ifølge Jupiter Research at vokse med 30 til 40 procent årligt frem til 2009. På det tidspunkt vil markedet ifølge analyseselskabet have en værdi på over 30 milliarder kroner.
Svært at tiltrække arbejdskraft
Der er dog potentielle anstødssten for vækstkursen, erkender direktøren. Dels kan det være svært at tiltrække den rigtige, højt specialiserede arbejdskraft – og dels er der masser af små konkurrenter, som driver søgeoptimering fra soveværelset.
Men til gengæld er kunderne nu helt opmærksomme på, at søgeoptimering skal tænkes ind i markedsføringsindsatsen på nettet.
- For to år siden var det mest noget, man testede – nu er det helt strategisk, siger direktøren.