IBM opretter en ny enhed til det, selskabet kalder ”master data management” (MDM) under selskabets softwaredivision.
MDM-produkterne skal udgøre en platform for integrationssoftware, som kan hjælpe virksomheder med at holde styr på de mængder af data, der kan være spredt i forskellige systemer. Yderligere skal produkterne hjælpe med at rense data og synkronisere data-kilderne. Hensigten er, at gøre det muligt i et enkelt skærmbillede at se alle relevante oplysninger om henholdsvis kunder, produkter, leverandører og ansatte for at sikre, at alle i virksomheden benytter informationerne på samme måde.
IBM’s Websphere Product Center og Websphere Customer Center bliver centrale dele af MDM-produkterne. Hertil kommer næste forår Websphere Metadata Server, der skal gøre det lettere at få adgang til og at udveksle og administrere metadata i sammensatte systemer.
IBM forventer ikke at sælge MDM-produkterne i samlede suiter, men snarere at kunderne vil anskaffe dem enkeltvis for at løse akutte problemer. Internet-butikker er blandt de kunder, som IBM forventer til de nye produkter.
Forud for etableringen af den nye enhed har IBM det sidste halve år foretaget en række opkøb af firma, der udviklede datamanagement-løsninger. I foråret købte it-giganten Trigo Technologies, der udviklede middleware til informationsmanagement. Så fulgte erhvervelsen af Venetica, som arbejdede med værktøj til at få styr på ustrukturerede data med, og af Ascential Software, som tilførte værktøj til at overføre og synkronisere data. Senere køb af SRD tilførte teknologi til at finde sammenhænge i dat, og endelig gav DWL løsninger til at samle kundedata fra mange kilder.
IBM overfører 1000 ansatte til den nye MDM-enhed.