Webhoteller binder kunder ulovligt

Alle de populære webhoteller binder deres kunder til automatisk at betale for et år ad gangen. Det er i strid med markedsføringsloven, siger jurist fra Forbrugerombudsmanden.

Det er let at købe plads på et webhotel – men det kan tage flere år at komme ud af aftalen igen.

Forretningsbetingelserne hos mange populære webhoteller binder nemlig kunderne for 12 måneder ad gangen og fornyer automatisk abonnementet.

Og det er ulovligt, siger jurist hos Forbruger-
ombudsmanden, Katrine de Neergaard, med markedsføringsloven i hånden.

Hos alle de populære webhoteller, der henvender sig til private, binder kunderne sig til at betale for et år ad gangen.

Når året er gået, fornyer webhotellet automatisk aftalen for et nyt år. Det er ikke muligt for kunden at stoppe aftalen undervejs, medmindre abonnementet siges op lang tid i forvejen.

Ikke rimeligt varsel

– Et firma må godt automatisk forny en aftale, men der skal være mulighed for at opsige den med et rimeligt varsel, for eksempel en måned, siger Katrine de Neergaard.

Og 12 måneders binding ad gangen er urimeligt, fastslog Sø- og Handelsretten i juni i en sag mod satellitkanal-udbyderen Viasat, der brugte samme måde at binde kunderne på som webhotellerne gør. Her blev Viasat dømt til at betale penge tilbage til alle, der ønskede at opsige med kortere varsel.

– Hvorfor skulle det være anderledes med et abonnement på et webhotel i forhold til et abonnement på fjernsynskanaler, spørger Katrine de Neergaard, der ikke ser nogen forskelle, der skulle stille webhoteller anderledes.

– Det er vores klare udgangspunkt, at det kan man ikke over for private forbrugere, siger hun.

Ingen paralleller

Hos B-one, der er det firma med flest registrerede dk-domæner, mener direktør Jacob Jensen ikke, at Viasat-sagen har betydning for hans webhotel.

– Vi har vendt afgørelsen i Viasat-sagen med vores advokater, og de sagde, at der ikke var grund til at ændre vores forretningsbetingelser. Der er ikke nogen paralleller, sagde de, og vi har heller ikke haft nogle sager om det, siger Jacob Jensen.

Han forklarer, at B-one selv skal købe de fleste af de domæner, som de sælger videre til kunderne, for et år ad gangen.

Desuden mener han, at omkostningerne ved at tilbagebetale restbeløbet ofte vil overstige prisen for et års webhotel, der starter ved 135 kroner.

Kan ikke klage

En søgning på internettet afslører mange utilfredse forbrugere, der føler sig bondefanget af webhotellerne. Nogle af dem har også taget sagen videre til Forbrugerklagenævnet.

Men uden held for Forbrugerklagenævnet kan som udgangspunkt kun gå ind i sager, der drejer sig om mere end 800 kroner.

Med webhotellernes priser på ned til ni kroner om måneden plus moms er det derfor ikke muligt for forbrugere at køre en sag.

Markedsføringsloven fastslår, at bindingsperioder skal være så korte som muligt, og at længerevarende bindinger skal kunne underbygges af væsentlige argumenter.

Betingelserne, som kunderne må skrive under på, er sjældent nemme at gennemskue.

Hos Speednames skal kunderne for eksempel tygge sig igennem 10 tætskrevne sider på kancelli-engelsk, hvis de vil være sikre på, hvad de skriver under på.

________________

Bindings- og fornyelsesperioder og opsigelsesvarsel for en række webhoteller, sakset fra deres forretningsbetingelserne.

Opsigelsesvarslet betyder, at man for at opsige sit abonnement og undgå fornyelse med en ny periode, skal sende en opsigelse et antal måneder i forvejen.

B-one: 12 mdr. periode, 3 mdr. varsel
Dandomain: 6-12 mdr. periode, 1 mdr. varsel
Scannet: 6 mdr. periode, 1 mdr. varsel
Speednames: 12 måneders periode, 1½ mdr. varsel
Surftown: 12-60 mdr. periode, 1 mdr. varsel
Tablix: 12 mdr. periode, 1 mdr. varsel
Webdomain/Ahaa: 12 mdr. periode, 1 mdr. varsel.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer