Det er nok at stramme skruen at tale om en Walther-effekt. Men faktum er, at HP Danmark har set en stærk vækst i omsætningen i det halve år, den danske direktør har været tilbage i sit gamle sæde.
HP’s omsætning voksede 15 procent i det seneste halvår.
Alligevel blev væksten for året kun på fire procent, og så kan man selv regne ud, at foråret 2005 ikke har hørt til de mindeværdige i den danske afdeling af den store it-koncern.
I alt forventer Walther Thygesen at kunne se tilbage på et år med en omsætning på 4,1 milliarder kroner og en bundlinje, der lander mellem 50 og 60 millioner kroner, altså meget tæt på sidste års resultat på 56 millioner kroner.
Af de 4,1 milliarder faktureres 800 millioner kroner via it-distributørernes afdelinger i udlandet og optræder dermed ikke i det regnskab, der indleveres til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
- Jeg er meget godt tilfreds med den bundlinje, fastslår Walther Thygesen.
Slut på de europæiske forpligtelser
Han har i dag alene Danmark som ansvarsområde og har helt overtaget den post, som Jens Frølund måtte forlade tidligt på året grundet sygdom.
Samtidig er chefkasketten som vicedirektør for HP's salg og marketing i hele EMEA-regionen hængt på knagen fra 1. november i år.
- Jeg har selv bedt om det, for jeg havde 170 rejsedage sidste år. Nu kan jeg koncentrere mig om at sætte turbo på det danske område, siger Walther Thygesen.
Han fastslår samtidig, at han forventer at blive på posten som dansk direktør i hvert fald de næste to år. At der kan komme yderligere internationale forpligtelser til, vil han ikke afvise, men han har fredet sig selv på dansk grund i hvert fald det næste halve år.
Salgsvolumen skal i vejret
Den periode vil han forsøge at udnytte til at bringe HP endnu tættere på kunderne, og det er blandt andet i det lys, at man skal se den omstrukturering, der i oktober kostede Jan Elbæk posten som direktør for HP's storkunder.
- Vi prøver bare at dele tingene op på en anden måde. Vi lægger ressourcerne der, hvor vi ser mulighederne. Det er også steder som hele forbruger-markedet og netværksmarkedet. Vi har haft store leverancer på bredbånd og fiber – televirksomhederne er med igen, siger han.
Samtidig tror han på, at der kan skrues mere op for salget til de eksisterende kunder.
- Vi kan gøre mange ting bedre. Vi har en stærk produkt- og serviceplatform, og der er basis for mersalg. Det skal vi udnytte, og det har vi strømlinet organisationen til, siger Walther Thygesen.