Rejseplanen A/S og samarbejdspartneren Voice Provider har startet pilotdrift på det talesyntetiske system, der skal aflaste trafikselskabernes kundeservice, når rejsende skal have information.
I pilotfasen omfatter tjenesten to områder. Det ene er DSB’s hovednummer, hvor brugeren nu tilbydes at bruge en talesyntetisk udgave af den fra nettet kendte informationstjeneste Rejseplanen, hvis de ender i en kø i indlands-informationen. Det andet er Nordjyllands Trafikselskab.
Samtidig har man fremrykket datoen for faktisk drift med to uger til midt i december, fortæller udviklingschef i Rejseplanen A/S, Lise Hammersdahl.
Dernæst vil de forskellige regionale trafikselskaber blive tilbudt at indlemme tjenesten i deres kundeservice over for tog- og buspassagerer.
Som næste led i projektet vil man nu forsøge, om det er praktisk muligt at gøre Rejseplanens talesyntetiske udgave søgbar med udgangspunkt på folks egne adresser. Det ventes at blive afgjort til april.
- Der er en stor teknologisk hurdle i, at vi vil være nødt til at indspille prompter med alle adresser på forhånd, forklarer Lise Hammersdahl.
Fang en accent
I mellemtiden arbejder Voice Provider på at stive systemets sprogkundskaber af.
Det er nemlig ikke sikkert, at talesyntesen umiddelbart genkender et stationsnavnet Søndersø, hvis det udtales på vendelbomål eller med en amerikansk accent.
Derfor aflyttes "samtalerne" med systemet, hvorpå man teknisk forsøger at fremme forståelsen.