Kunderne hos den danske udbyder af bredbåndstelefoni, Musimi, har oplevet store udsving i kvaliteten, efter stifteren Jens Davidsen i juni forlod selskabet i utilfredshed med de norske ejere.
Musimi var et af de første selskaber til at tilbyde IP-telefoni til private danskere, da Jens Davidsen i foråret 2004 lancerede tjenesten.
I oktober sidste år solgte han Musimi til norske Telio, og i juni overlod han så selskabet helt til nordmændene.
Ingen forbindelse
Den seneste tid har det givet knas i maskineriet, og debatten på Musimis hjemmeside flyder således over med indlæg fra utilfredse brugere, der klager over manglende forbindelse og tekniske problemer.
- Typisk er det sådan, at telefonen gik død, når du havde snakket i 20 minutter. Hvis personen ringede tilbage, var telefonen optaget. På det sidste har jeg kunnet gå tre dage uden at have telefonforbindelse, fortæller Musimi-kunden Kim Baske.
Ifølge den seneste statistik fra IT- og Telestyrelsen er Musimi med 10.000 abonnenter det tredjestørste selskab på det danske marked for IP-telefoni til private, kun overgået af bolignetudbyderen ComX og Cybercity.
Kim Baske kommer dog ikke til at tælle med i den statistik fremover, og han hiver nu 15-20 venner og bekendte med over i Telsome, en af opkomlingene på det danske marked.
- Jeg har fået ret mange mennesker til at skifte til Musimi, og det er da lidt af en bet at fortælle, at jeg skifter til Telsome. Og det gør de andre også, for vi er alle sammen trætte af, at telefonen ikke virker, siger han.
Svært at få prioritet
Musimis tidligere ejer, Jens Davidsen, stiftede selskabet som en open source-baseret tjeneste for nørder.
Han forlod sammen med sin bror selskabet i juni.
- Vi arbejdede ikke så godt sammen med Norge, og det var lidt svært at få prioritet. Der var ikke så meget styr på tingene, siger Jens Davidsen.
Han mener, at manglende ressourcer har været skyld i de problemer, som Musimi på det seneste har haft.
Hos den norske ejer erkender man problemerne. Forbedringer skulle dog være undervejs.
- Det stemmer, at vi har haft nogle udfordringer med hensyn til Musimi-kvalitet for lidt siden. Det hele skyldes menneskelig rutinesvigt. Per i dag er dette rettet op, og vi har allokeret flere ressourcer til at håndtere Musimi, skrev Rune Strømmen fra Telio for nogle dage siden i en e-mail til Computerworld.
Lancerer i Danmark
Han fortæller også, at Telio inden nytår vil lancere sine egne produkter i Danmark.
- Tjenesterne vil naturligvis være access-uafhængige, fuldstændig plug & play og med meget aggressive priser, skriver Rune Strømmen.
I Norge tilbyder selskabet i dag ubegrænset telefoni til fastnettelefoner i Norge og en række vesteuropæiske lande for lidt over 150 kroner om måneden.
Trods lanceringen af Telio vil Musimi fortsætte som selvstændigt selskab, hvor der betales forud og priserne er meget tæt på kostpriser.
Der vil ligesom nu ikke være support til udstyr. Her skal brugerne i stedet søge hjælp fra hinanden på Musimis debatforum.
Ifølge Rune Strømmen har Telio 70.000 kunder i Skandinavien.