It-producenten Sandberg har åbnet en repræsentation i Hong Kong og i Sverige, fyret to og dertil sat de fleste priser ned.
- Begyndelsen på året var utilfredsstillende, så vi hiver i nogle håndtag for at rette op på det. Blandt andet har vi justeret priserne, siger Martin Frank Hollerup, direktør, Sandberg, der fik et underskud på 1,1 millioner kroner før skat i regnskabsåret 2004/05.
Udover de nye repræsentationer arbejder Sandberg på at lægge forretningen om. Ansvaret for en del af salget er blevet lagt ud af huset, hvilket har ført til, at to ansatte er blevet afskediget.
- Selvfølgelig ville jeg hellere have snakket om et overskud på fem millioner kroner i stedet for det her, men vi er blevet tvunget ud i nogle mere langsigtede investeringer som opstarten i Sverige og Hong Kong, fortæller Martin Frank Hollerup.
Ingen gider kabler
Salget af kabler er for stærkt nedadgående i takt med, at flere og flere produkter kommunikerer trådløst, og det faktum er et problem, når ens kerneforretning netop er salg af kabler.
Derfor har Sandberg brugt mange ressourcer det sidste år på at blive kendt som en tilbehørs-leverandør, der også har kabler i stedet for som en kabel-leverandør, der også har tilbehør.
Sandberg, der betragter sig som en it-producent, benytter otte distributører herhjemme. Fra Tech Data over Comitel til SMG og Scribona. 80 procent af omsætningen hentes hos private købere, og resten hos erhvervskunder.
- Istedet for kabler fokuserer vi i højere grad på produkter som netværkskort, headsets, pc plug ins med videre, siger Martin Frank Hollerup.
Han sidder i direktionen med sin bror Erling Hoff Petersen. De to ejer virksomheden, mens en tredje bror sidder som eneste medarbejder i den nyåbnede repræsentation i Hong Kong.
- Vi kan allerede se, at de skridt, vi har taget, var det rigtige at gøre, siger Sandberg-direktøren, der forventer et resultat før skat i indeværende regnskabsår på "en million eller to."