Optimer brugen af Windows

Jo hurtigere man kan få arbejdet ved skærmen overstået, desto bedre. I denne artikel giver vi en række tips til, hvordan man kan optimere brugen af Windows. For eksempel kan man oprette en genvej til et bestemt afsnit i et langt dokument, eller udskrive en fil uden at åbne den først.

Glemte tips

I denne artikel kigger vi på, hvordan man kan optimere brugen af Windows ved at benytte genveje og små tips, som man ofte ikke er klar over eksisterer. Man kan for eksempel oprette genveje til bestemte afsnit i lange dokumenter, og man kan hurtigt rydde op på skrivebordet ved brug af Active Desktop.

Udskrivning af uåbnet fil
Hvis man tit skal udskrive filer eller dokumenter uden først at læse dem eller ændre i dem, så kan man spare tid og museklik. Højreklik på dokumentet og vælg Udskriv. Man kan også oprette en genvej til printeren på skrivebordet. Vælg Start > Indstillinger > Printere. Brug herefter højre museknap til at trække standard-printeren til skrivebordet og vælg Opret genvej her. Næste gang man skal printe, kan man nøjes med at trække det pågældende dokuments ikon ned på printerikonet. I de fleste tilfælde vil den tilhørende applikation åbne, udskrive dokumentet og derefter lukke igen.

Tastaturgenveje
Tit kan tastaturgenveje eller kombineret brug af mus og tastatur give hurtigere adgang til funktioner, man ofte anvender. For at se en liste over de mest grundlæggende genveje kan man klikke Start > Hjælp, klikke på knappen Indeks og søge på nøgleordet tastaturgenveje. Følgende genveje er også nyttige at huske:

Forhindre en cd i at starte: Hold Shift nede når cd'en isættes.
Forstør eller formindsk skriftstørrelsen i Internet Explorer, Windows hjælp, Word og Excel: Hold Control-knappen nede mens man kører musens scroll-knap op eller ned.
Maksimer eller gendan et vindue: Dobbeltklik på vinduets titellinje.
Luk et aktivt vindue (Internet Explorer, Stifinder, Excel eller Word): Ctrl-W
Marker adresselinjen i Stifinder og Internet Explorer: Alt-D

Ryd op

Rod på skrivebordet
Rod på skrivebordet kender vi alle til i mindre eller større grad - enten på det rigtige skrivebord eller på Windows-skrivebord. Det sidste kan man heldigvis hurtigt få ryddet op. Først kan man skjule alle skrivebordsikoner, så man slipper for at se på dem. Derefter åbnes en mappe, som viser alle skrivebordsikonerne, og her kan alle ikoner let sorteres, hvilket går det hurtigere og nemmere at rydde op. Det gøres således:

At skjule ikonerne kræver at funktionen Active Desktop er aktiveret, og at skrivebordet vises som en webside. I Windows 98 højreklikkes der på et tomt sted på skrivebordet, vælg Egenskaber og klik på knappen Effekter. Afkryds boksen "Skjul ikoner, når skrivebordet vises som webside". I Windows 2000 højreklikkes der på et tomt sted på skrivebordet, vælg Active Desktop > Vis webindhold.

Herefter kan skrivebordsikonerne skjules eller vises igen ved at højreklikke på et tomt sted på skrivebordet og vælge Active Desktop > Vis som webside (Windows 98) eller Active Desktop > Vis skrivebordsikoner (Windows 2000).

Der findes flere metoder til at få adgang til skrivebordsikonerne, efter at de er blevet skjult. En af måderne er at åbne Internet Explorer, klikke Vis > Explorer-panel > Mapper. Derefter vises en oversigt over mapper til venstre i browser-vinduet. Naviger til det øverste niveau, som er skrivebordet, og herefter kan oprydningen påbegyndes.

Genveje

Genveje til afsnit
Arbejder man i et langt dokument eller præsentation, så kan det være en fordel at oprette en genvej til et bestemt sted i dokumentet, så genvejen virker ligesom et gammeldags bogmærke. Åbn et Office-dokument og marker det ønskede afsnit, overskrift eller for eksempel celle. Højreklik på det markerede og træk det til det sted, hvor genvejen skal oprettes. Vælg Opret genvej til dokument her. Alternativt markeres det ønskede, derefter vælges Rediger > Kopier. Herefter højreklikkes der på et tomt sted på Skrivebordet eller i en mappe og vælges Indsæt genvej. Nogle applikationer kræver derudover, at man vender tilbage til det originale dokument og gemmer det.

Hvis ens computer er tilsluttet et netværk, og man samtidig har oprettet mange genveje, så kan det være svært at finde ud af, hvor den pågældende fil oprindelig er placeret. Det er heldigvis let at finde ud af: Højreklik på genvejen og vælg Egenskaber. Klik på knappen Genvej og klik herefter på knappen Destination. Derefter popper endnu et vindue op, hvor filens korrekte placering er markeret.

Almindelige genveje
Den hurtigste måde at få startet et program eller åbnet en mappe eller fil er via en genvej på skrivebordet. Det er ganske let, og det sparer én for adskillige museklik. For at oprette en ny genvej på skrivebordet, højreklikkes der på baggrunden af skrivebordet. Vælg Ny > Genvej, og klik på knappen Gennemse for at browse efter den fil, der skal oprettes genvej til, og følg derefter anvisningerne i vinduet.

Vil man gerne have oprettet en genvej til for eksempel et Word-dokument, man er ved at arbejde på, kan dette også lade sig gøre. Først gemmes dokumentet på normal vis. Derefter vælges Filer > Gem som. Højreklik på det pågældende dokument, vælg Overfør til > Skrivebord (opret envej).




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere






Computerworld
Test af monster-tablet: Det er den skøreste og mærkeligste computer, som jeg har testet i lang tid – men jeg vil nu gerne have den alligevel