Kaoset under it-huset Accentures varetagelse af lønkørslerne i Københavns Kommune har i måneder skabt frustrationer blandt medarbejderne og har taget særligt hårdt på én; Vicekontorchef Kasper Schmidt.
Siden han i 2003 blev ansat som fuldmægtig i Københavns Kommune har han kun arbejdet på et projekt - at få lønudbetalingerne til de knapt 50.000 ansatte i kommunen til at forløbe uden problemer.
- For cirka et år siden bestod min arbejdsdag af 95 procent brandslukning. Der var aldrig et øjebliks ro og stabilitet. Det kan være meget sjovt i en kort periode, men når det bliver ved over længere tid er det meget opslidende, siger Kasper Schmidt.
Ro og stabilitet
Kasper Schmidt fortæller blandt andet om perioder med ekstremt stress, søvnløshed og en trang til at smide det hele.
- Men jeg er nok typen, der arbejder mig ud af den slags. Jeg sætter mig ned og kigger på fakta, og så bliver jeg bare ved, siger Kasper Schmidt.
Computerworld møder ham, efter han netop har overstået overdragelsen af lønkørslerne i Københavns Kommune fra Accenture til KMD.
Forberedelsen har stået på i seks måneder, efter politikerne i Københavns Kommune i maj opsagde aftalen med Accenture efter måneder med lønkaos.
- Opgaven har været og er stadig at sikre ro og stabilitet, og den har haft hele mit fokus og bliver ved med at have det, til vi ser, at det kører tilfredsstillende, siger Kasper Schmidt.
Drømmejobbet ventede
Den 30-årige vicekontorchef blev for to år siden ansat i Københavns Kommune på et tidspunkt, hvor det allerede var besluttet at outsource driften af lønsystemet til Accenture.
Som nyuddannet cand.scient.soc. i virksomhedsstudier og psykologi fra Roskilde Universitetscenter landede han i et drømmejob centreret om it-anvendelse inden for human resource (HR).
Området havde Kasper Schmidt fået interesse for under studietiden, hvor han arbejdede i HR-afdelingen hos det daværende Navision og endvidere hjalp Ementor med at udvikle en HR-portal.
Med beslutningen om at overdrage opgaven fra Accenture til KMD blev der oprettet et særligt sekretariat i Københavns Kommunes økonomiforvaltning.
Kasper Schmidt blev sat i spidsen, efter han blandt andet på grund af en projektleders barselsorlov havde passet butikken i mange af de kaotiske måneder.
En svær beslutning
Kasper Schmidt ønsker ikke at løfte sløret for, hvordan han selv forholdt sig til beslutningen om at droppe Accenture til fordel for KMD.
- Men den type beslutninger er selvfølgelig altid vanskelige. Man har brugt mange ressourcer på at få det hele til at fungere, og så skal man starte forfra med et nyt projekt, der også kræver mange ressourcer, siger han.
Lønkaoset i Købehavns Kommune eksploderede i sommeren og efteråret 2004, hvor Accenture efter at have kørt lønanvisningerne på KMD's system skiftede til en ny Oracle-løsning.
- Vi arbejdede hele efteråret på at få kontrol med situationen, men først efter jul var der ved at være ro på. Jo længere tid der gik, jo mindre var tålmodigheden, og vi var under pres fra mange sider, fortæller Kasper Schmidt.
Problemer i baghovedet
Udover de mange utilfredse kommunalt ansatte, de forskellige forvaltninger, politikerne og Accenture selv havde også medierne fattet stor interesse for historien om lønkaoset.
- Problemerne kørte i baghovedet på mig, uanset hvor jeg var, eller hvad jeg lavede. Så er det vigtigt at sige til sig selv, at der altså findes større problemer i verden, selvom vores også var store for de personer, der var berørt, siger Kasper Schmidt.
Trods et stort arbejdspres valgte han derfor at prioritere venner og familie højt gennem hele perioden.
- Min kæreste beskæftiger sig heldigvis med nogle helt andre arbejdsområder. Det er rart efter en lang dag at kunne komme hjem og snakke om alt andet end problemerne med lønkørslerne, siger Kasper Schmidt.