Sony i dansk gigant-satsning med quiz-spil

Et nyt quiz-koncept fra Sony skal yderligere skaffe spilkonsollen Playstation 2 ud til familier og piger. I Danmark bliver spillet Buzz! fulgt op af den største markedsføringskampagne nogensinde.

En interaktiv musik-quiz er det seneste bud fra Sony på, hvordan man får flere danskere uden for den primære målgruppe til at tage selskabets Playstation 2 til sig.

Spillet Buzz! sendes på gaden i denne uge og bliver i Danmark fulgt op af den største markedsføringsindsats, som Sonys distributør i Norden, Nordisk Film Interactive, nogensinde har gennemført.

Det nye spil indeholder i alt 1.000 musikklip og 5.000 spørgsmål og adskiller sig ved, at der følger fire enorme knapper med.

- I forhold til et tastatur eller et joypad, er der kun fire knapper at forholde sig til. Når du køber det, kan du spille fire på én gang, og så er det danske spil lokaliseret, så sproget ikke er nogen barriere, fortæller Allan Hansen, administrerende direktør for Nordisk Film Interactive.

I alt sendes 10.000 eksemplarer af spillet på gaden i hælene på succesen Singstar, som er et karaokespil, hvor man bruger mikrofoner til at kæmpe om at få flest point.

Ifølge Allan Hansen er formålet at få spil ud til helt nye målgrupper.

- Vi har 85 procent af markedet i Danmark, så for os handler det ikke om at tage markedsandele, men om at gøre kagen større og forøge livscyklussen for Playstation 2 ved at nå bredere og længere ud, siger han.

Nordisk Film Interactive kan således se, at flere piger har registreret sig som brugere, efter man sendte Singstar på gaden, ligesom der er større spredning mellem de ældste og de yngste brugere.

Jonas Smith er forsker ved Center for Computerspilsforskning på IT-Universitet i København, og han ser også de nye spiltyper som en måde at nå andre målgrupper på.

Samtidig er det dog et spørgsmål om økonomi, fordi spil som Buzz! og Singstar er langt billigere at udvikle.

- Man vil gerne udvide markedet i takt med, at konkurrencen om at lave de helt store spiltitler er så hård. Man prøver at gøre alt muligt andet for at få nye målgrupper i tale, siger han.

Spillet Buzz! sendes på markedet i denne uge og vil senere blive fulgt op af nye quiz-spil, hvor fokus i stedet for musik ligger på sport og film.

Nordisk Film Interactive er også på vej med danske sange til karaokespillet Singstar, men det bliver forsinket til næste år på grund af besværlighederne med at sikre de nødvendige rettigheder.

Der er solgt omkring en halv million Playstation 2-konsoller i Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere