Efter flere år med store millionunderskud er der igen overskud på driften hos Computerworld, som udgives af IDG Danmark.
I alt steg driftsresultatet i 2004/05 med 6,1 millioner kroner for Computerworld og Jobworld.
For Computerworlds ansvarshavende chefredaktør, Arne R. Steinmark, er den økonomiske fremgang resultatet af en to-årig periode med omstilling.
Øvelsen har været at bruge forskellige medier til at fokusere på forskellige læserbehov.
- It har bevæget sig alle steder hen; det er hjemme hos os selv, på vores arbejde og i det omgivende samfund. It-beslutningstagere er vores primære målgruppe, men vi skriver også til branchen og gør det i et bestemt format, siger han.
Ud over avisens nye, ugentlige 2. sektion Itbranchen nævner Arne Steinmark også trykte magasiner som eksempelvis eGov, der udkommer en gang i kvartalet og henvender sig til digitale ledere i det offentlige.
Nu handler det om at føre strategien, der har taget afsæt i et trængt marked for trykte medier, ud på nettet.
- Jeg er glad for, at det både er nettet og avisen, som klarer sig godt økonomisk. Vi har i forvejen godt fat i udviklingen på nettet, men vil gå efter også at udvide vores aktiviteter der, fortæller Arne Steinmark.
Søren Queitsch er administrerende direktør for IDG Danmark, og han glæder sig over økonomisk fremgang for virksomheden som helhed.
- Den vigtigste forklaring er, at vi har fået skik på strategien på de forskellige forretningsområder, og at alle væsentlige forretningsområder derfor er kommet i vækst, siger han.
Hele IDG Danmark fik i regnskabsåret, der sluttede ved udgangen af september, et overskud på driften på 3,2 millioner kroner. Det skal sammenlignes med et underskud på 5,6 millioner kroner sidste år.
Når regnskabet kommer på gaden, vil tallene dog se anderledes ud på grund af ændrede regnskabsprincipper.