ASP-foreningen er kommet med i en pulje fra Videnskabsministeriet og har fået 125.000 kroner til at arrangere og afholde ASP-dagen.
Formålet er at øge kendskabet til ASP-konceptet, Application Service Provider, som er it-løsninger til virksomheder på lejebasis.
En internetadgang er ofte eneste systemkrav, og udbyderen af ASP-løsningen står for drift, vedligeholdelse og sikkerhed. Implementeringsfasen er som regel meget kort.
Da ASP-foreningen holdt ASP-dag sidste år, skete det for foreningens egne midler. Der var 17 udstillere og et par hundrede besøgende.
Næste arrangement holdes 24. januar 2006, og her forventer arrangørerne 500 gæster og flere end 30 udstillere.
Hele behovet dækket med ASP
De 125.000 kroner fra Videnskabsministeriet er nok til at afvikle et arrangement og højne kendskabet til ASP, vurderer foreningens formand, Richard Amdi Madsen, der også er direktør for it-firmaet Interresearch.
- Vi vil gerne gøre beslutningstagerne opmærksom på, at en virksomhed kan dække hele sit it-behov gennem lejet software, siger han.
Det er vanskeligt at sige, om en virksomhed kan spare penge med ASP-løsning frem for at købe og vedligeholde software og systemer internt i huset.
- Der er ingen tommelfingerregel. Men omkostningerne bliver først og fremmest synlige. Der er mange skjulte omkostninger i en it-afdeling, mener Richard Amdi Madsen.
Flere uheldige omstændigheder
For fire-fem år siden var ASP det nye, store dyr i it-åbenbaringen. Alle ville inden længe køre på programmer og trække på databaser, der var installeret og vedligeholdt langt uden for virksomheden, og leveret via internettet.
Sådan blev det spået dengang.
Den umiddelbare succes udeblev. Få virksomheder turde overlade leveringen af programmer til en fjern operatør, og ASP-firmaerne skiftede strategi, blev handlet eller lukkede.
Nu er spådommen måske ved at gå i opfyldelse. I hvert fald betegner ASP Foreningens formand i dag ASP som en stille succes.
Richard Amdi Madsen forklarer den tidlige ASP-tøven som et sammenfald af flere uheldige omstændigheder.
- Da ASP omkring årtusindskiftet blev lanceret faldt det sammen med dotcom-hypen. ASP blev endnu et buzzword. Det var ikke teknikken, det var galt med, men den forretningsmæssige tilgang, siger Richard Amdi Madsen.
Tilmed var internet-forbindelser ikke hver mands eje dengang.
- Når vi kontaktede potentielle kunder i 2000, startede vi med at spørge dem, om medarbejderne var på nettet. Det spørger man jo ikke om mere, siger Richard Amdi Madsen.
I dag er infrastrukturen på plads med hensyn til stabilitet og båndbredde, tilføjer han.