Den nordjyske it-virksomhed Logimatic, der leverer softwaresystemer til skibsværfter verden over, har det seneste par år lagt stor energi i at komme ind på det kinesiske marked.
Og det ser ud til, at indsatsen bærer frugt. Firmaet har udsigt til at komme med i finalen, når tre store ordrer kommer i udbud inden udgangen af 2006.
En afgørende faktor har været at finde de rette partnerskaber i Kina – og derigennem blive klædt på til det kinesiske marked, fortæller Grimur Lund, administrerende direktør hos Logimatic.
– Man skal være lokalt repræsenteret, hvis man vil have kineserne til at købe løsninger til europæisk markedsværdi, siger han.
Logimatic har gennemført et pilotprojekt sammen med Shanghai Shipyard, og nu står firmaet i en god position, når søsterselskabet Jiangnan-Changxing Shipyard, der er Kinas største skibsværft, i nær fremtid skal sætte navn på leverandøren af en ny it-løsning til blandt andet holde styr på produktionen.
– Det er en ordre i en række af flere, som vi forventer at komme i betragtning til på det kinesiske marked, siger Grimur Lund.
Ifølge Alan Tong, der er ansat i analysefirmaet IDC og specialist i forretningssoftware i Asien, er partnerskaber den helt rigtige strategi i Kina.
Han vurderer, at den tyske softwaregigant SAP vil blive den største konkurrent til Logimatic i den kommende budrunde hos skibsværfterne. SAP har leveret forretningssystemer i Kina i mange år og har en lang referenceliste i hele Asien.
Alan Tong tilføjer dog, at en mindre leverandør af specialiserede løsninger som Logimatic er en interessant udbyder.
– Det er muligt, at en mindre ERP-leverandør kan levere en løsning, der passer bedst til skibsværfter, fordi den er udviklet ud fra et særligt kendskab til branchen, vurderer Alan Tong.
Logimatic, der blev stiftet i 1987 efter lukningen af Aalborg Skibsværft og har rødder i den maritime industri, har de seneste år markeret sig verden over med sin branchespecifikke it-løsning MARS, der anvendes af flere store skibsværfter som blandt andre Kockums i Sverige.
Ifølge den administrerende direktør, Grimur Lund, har såvel referencer verden over som it-firmaets rødder i branchen været afgørende for, at entreen på det kinesiske marked er lykkedes.
Denne artikel stammer fra fredagens trykte udgave af Computerworld, der bringer et tema om ERP.
Temaet fortsætter de næste to uger her på nettet. Har du input, kan du kontakte journalist Søren Peder Hansen på s.hansen@cw.dk