En strid mellem boligselskabet Bo42 og bolignet-leverandøren Hosting.net bringer nu sindene i kog på Bornholm.
Bo42 med knap 800 husstande i Rønne hyrede sidste år Jay.net til at levere signaler og data, mens beboerne med støtte i ryggen selv skulle betale omkring 4,4 millioner kroner for at grave kabler i jorden til et bolignet-projekt.
Mandag i sidste uge tog bestyrelsen så det drastiske skridt at opsige alle kontrakter med Jay.net, klippe forbindelsen og i stedet skifte til udbyderen BoligNET.
Det betyder, at beboernes telefoner fortsat er døde, heriblandt flere ældre beboeres nødalarmer, som kan være forskellen mellem liv og død, hvilket har vakt opsigt i de lokale medier.
Hos Jay.net har man svaret igen ved at politianmelde boligselskabets bestyrelse til Rønne Politi for tyveri, fordi den har taget det aktive udstyr, som angiveligt tilhører Jay.net.
- Al vores aktive udstyr har de taget råderet over, selvom der direkte står i betingelserne, at vi ejer det. Det her har intet med beboerne eller vores ydelser at gøre. Det handler om en lille håndfuld mennesker, der siger, at de ikke kan lide os ovre i Jay.net, fortæller André Dommer, administrerende direktør for Jay.net.
Boligselskabet har udsendt en pressemeddelelse, hvori fyringen af Jay.net forklares med en lang række mangler og længere tids utilfredshed.
Heriblandt nævnes faktureringskaos og en udgift på op mod 400.000 kroner til udskiftning af cirka 15 træskabe, som Jay-net har fabrikeret, men som angiveligt gør det muligt for fugt at trænge ind i det aktive udstyr.
André Dommer har ikke tidligere hørt til beskyldningen om de fugtige træskabe, og han afviser kaos i faktureringen, heriblandt at have sendt 21 fakturaer til en person på én dag.
- Der er ikke noget faktureringskaos. Det hele foregår online. Nogle har kun telefoni, og de kan vælge at få tilsendt fakturaer, men vi sender jo ikke 21 breve til den samme person, siger han.
Jay.net havde forsøgt at undgå en situation som den nuværende ved at indgå aftaler direkte med de enkelte beboere, hvor lidt mere end halvdelen af boligselskabets 800 medlemmer efterhånden har meldt sig til bolignettet.
André Dommer mener, at sidste uges fyring i sidste ende skyldes en personstrid.
Jay.net lovede, da selskabet fik ordren, at fastansætte et af bestyrelsesmedlemmerne, men droppede aftalen, da personen ikke havde de rette kvalifikationer.
- Vi ansatte i stedet en anden, som blev forment adgang til Bo42's udstyr efter nogle måneder, siger han.
André Dommer opfordrer nu boligselskabet til igen at sætte Jay.nets internetstik til den centrale switch, indtil problemet med beboernes telefoner og specielt nødalarmer er løst.
Han er da også sikker på, at Jay.net igen vil blive leverandør til bornholmerne, og ifølge ham er der allerede flere underskriftsindsamlinger blandt beboerne for at få selskabet tilbage.
Computerworld har været i kontakt med Ebbe Frank, der er forretningsfører for Bo42, men han henviser til næstformand og it-ansvarlig Tom Westerdahl. Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra ham.
Det har heller ikke været muligt at få en kommentar fra bolignet-udbyderen BoligNET, som nu leverer data og signaler til Bo42.